Niemiecki koncern Daimler zostanie udziałowcem chińskiej firmy BAIC Motor, produkującej samochody osobowe.
Producent Mercedesów jest pierwszą zachodnią firmą, która kupi udziały producenta aut w Chinach. Do tej pory tamtejsze koncerny zawiązywały tylko spółki z firmami z Zachodu albo wykupywały zagranicznych partnerów.
Daimler za 640 mln euro kupi 12 proc. akcji firmy BAIC Motor, producenta samochodów osobowych z grupy Beijing Automotive Group – poinformowały w piątek koncerny. Ta grupa jest piątym co do wielkości producentem aut w Chinach i w zeszłym roku sprzedała tam w sumie 1,69 mln samochodów osobowych i ciężarowych.
Niemiecki koncern ma kupić akcje chińskiej firmy w ramach planowej przez nią oferty publicznej i według Daimlera transakcja zostanie sfinalizowana pod koniec tego roku lub na początku 2014 r.
Daimler i BAIC Motor współpracują już od kilku lat i mają spółki, zajmujące się produkcją i sprzedażą aut w Chinach. Do tej pory niemiecka i chińska firma miały równe udziały w tych spółkach. Ale teraz BAIC Motor zwiększy do 51 proc. udziały w produkcyjnej spółce Beijing Benz Automotive Company, natomiast Daimler zwiększy do 51 proc udziały w sprzedającej auta spółce Beijing Mercedes-Benz Sales Service.
Koncern ze Stuttgartu ma nadzieję, że zacieśniając więzi z BAIC Motor zwiększy sprzedaż swoich aut w Chinach, gdzie na razie większym powodzeniem cieszą się pojazdy konkurencji.
W 2012 r. Audi sprzedało w Chinach 406 tys. aut, o 30 proc. więcej niż rok wcześniej. BMW sprzedało 303 tys., o 40 proc. więcej niż w 2011 r. Natomiast sprzedaż Mercedesów wzrosła o skromne 1,5 proc., do 196 tys. sztuk.
Taki wynik nie zadowala koncernu ze Stuttgartu i do 2015 r. Daimler chce zwiększyć sprzedaż swoich aut w Chinach do 300 tys. sztuk, z czego dwie trzecie byłaby produkowana w tamtejszych fabrykach.
Chiny są dziś trzecim co do wielkości rynkiem na auta marki Mercedes, po USA i Niemczech. Jednak Daimler przewiduje, że w 2020 r. będzie w Chinach sprzedawać najwięcej swoich aut i dzięki temu odzyska tytuł lidera w produkcji luksusowych aut na świecie, który obecnie należy do BMW.
Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz