Martwe dusze nadal problemem CEPiK

Aż 180 tysięcy sztuk Syrenek, ponad pół miliona Polonezów oraz przeszło 1,8 mln Fiatów 126p – widnieje nadal w aktualnej bazie CEPiK. Te martwe dusze stanowiły ponad czwartą część polskiego parku samochodowego (25,7%) w 2018 w Polsce, czyli 6,09 mln samochodów. Nieistniejące samochody mocno zawyżają średnią wieku pojazdów w Polsce, co w szczególności widać analizując międzynarodowe rankingi.

Ma to swoje konsekwencje. Dane z CEPiK często są niestety przyjmowane bezkrytycznie przez wielu komentatorów, którzy następnie wprowadzają kolejne osoby w błąd alarmując o katastrofalnym stanie parku samochodowego w Polsce.

W najnowszej bazie CEPiK Park samochodów zarejestrowanych na koniec 2018 roku w Polsce znajduje się bardzo dużo pojazdów tzw. archiwalnych, nazywanych potocznie “martwymi duszami”. Pojazdy archiwalne to pojazdy nie wyrejestrowane, w przypadku których upłynęło ponad 10 lat od daty pierwszej rejestracji w Polsce i w okresie 6 lub więcej lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący z organów rejestrujących, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i stacji kontroli pojazdów.

Poniżej, za zgodą Instytutu Samar, prezentujemy zestawienie najpopularniejszych modeli rodem z czasów PRL, które są wciąż obecne w bazie CEPiK, chociaż najprawdopodobniej w większości przypadków zakończyły swój samochodowy żywot.

  • Fiat 126p, znany jako Maluch – 1 804 624 szt.,
  • Fiat 125P – 628 655 szt.,
  • Polonez – 522 672 szt.,
  • Syrena 105 – 134 611 szt.,
  • Wartburg – 97 319 szt.,
  • Trabant – 91 023 szt.,
  • Skoda 105 – 70 458 szt.,
  • Lada 2105/2107 – 50 139 szt.,
  • Zastava 1100 – 46 629 szt.,
  • Syrena 104 – 34 558 szt. (…)

Cały raport można znaleźć na stronie: https://www.samar.pl/__/3/3.a/102866/Park-2018%E2%80%93Ranking%E2%80%93martwych-dusz%E2%80%93z-czas%C3%B3w-PRL.html?locale=pl_PL

Źródło: www.mototarget.pl