Leasing bierze Skody, wynajem długoterminowy Fordy

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce wyraźnie hamuje. Widać to szczególnie w przypadku klientów indywidualnych. Rynek flotowy wciąż jest jednak na plusie – m.in. dzięki finansowaniu poprzez leasing oraz wynajem długoterminowy, pozwalające na obniżenie kosztów funkcjonowania firmy. Dlatego też przyjrzymy się bliżej tej części rynku i przedstawimy informację o najbardziej popularnym silniku, nadwoziu czy też marce i modelu.

LEASING ODCHODZI OD DIESLA
Od stycznia do września 2012 liczba rejestracji na firmy leasingowe zmniejszyła się o blisko 3% w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku. Zdecydowanym liderem w tej grupie jest Skoda. W czołowej trójce znajduje się jeszcze Volkswagen oraz Toyota, jednak wyniki tych marek są o niemal 50% mniejsze niż lidera. Skoda swój wynik zawdzięcza głównie znakomitej sprzedaży modelu Octavia, która stanowi niemal połowę wszystkich aut tej marki zarejestrowanych przez firmy leasingowe. Dość powiedzieć, że jednym modelem czeska marka osiągnęła wynik niemal taki sam co cały Volkswagen czy Toyota. Spośród wszystkich marek największym procentowym wzrostem pochwalić się może Jeep (o 146%) oraz Lancia (223%). Z kolei największy spadek, poza Saabem i Chryslerem, które zniknęły z rynku polskiego, zanotowała marka Fiat (-39%) oraz Ford (-36%). Ciekawostką jest fakt, że po raz pierwszy od dłuższego czasu firmy leasingowe zarejestrowały więcej samochodów zasilanych benzyną. Aż 8 spośród 10 najpopularniejszych konfiguracji to auta benzynowe. Na czele tej listy znajduje się (oczywiście) Skoda Octavia z silnikiem 1.6 l 102 KM. Wśród zakupów na firmy ogółem, leasing stanowi ok. 41 %, a wśród marek największy udział tego rodzaju finansowania występuje w Mitsubishi (72%), a najmniejszy dla Peugeot oraz Nissan (ok. 25%). Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że jeżeli firma wybierała auto z nadwoziem SUV to z reguły posiłkowała się właśnie leasingiem, choć ilościowo zdecydowanie najwięcej zarejestrowano samochodów z nadwoziem hatchback. Wśród marek Premium pierwsze miejsce zajmuje Audi nieznacznie wyprzedzając markę BMW.

CFM LUBI FOCUSA
W przeciwieństwie do Leasingu rynek wynajmu długoterminowego po dziewięciu miesiącach 2012 roku wciąż jest na plusie w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku – dokładnie o 4,7%. Firmy CFM najchętniej wybierają modele marki Ford, zaś na kolejnych miejscach jest Skoda oraz Opel. W oczy rzuca się imponujący wzrost koreańskiego Hyundaia, który zwiększył swoją liczbę o blisko 230%. Solidne, około 130%, wzrosty dotknęły również Toyotę. Z kolei największy spadek zanotował Fiat, niemalże znikając z rynku CFM (spadek o 78%). Firmy decydujące się na wynajem długoterminowy z reguły wybierały auta zasilane olejem napędowym. Potwierdza to pierwsza dziesiątka najlepiej sprzedawanych konfiguracji, wśród której aż 7 były to wersje z silnikiem diesla. Pierwsze miejsce na tej liście zajął Ford Focus kombi z jednostką 1.6 115 KM zasilaną olejem napędowym. Jednak i tu widoczna jest tendencja wzrostu znaczenia silników benzynowych, których udział zwiększył się w 2012 roku o 7 punktów procentowych. Marką, która ma największy  udział rejestracji na CFM spośród wszystkich rejestracji na firmy jest Ford z udziałem powyżej 40%. Najmniejszy udział posiada z kolei Porsche z wynikiem poniżej 0,5%. Z analizy danych ukazujących podział rejestracji na typy nadwozia wynika, iż w wynajmie długoterminowym najczęściej wybierane są auta typu hatchback, a tuż za nimi znajdują się pojazdy z nadwoziem typu kombi.

Już teraz możemy jednak przewidywać, iż oba segmenty rynku na koniec roku 2012 będą oznaczone kolorem czerwonym , czyli w porównaniu do roku 2011 zaliczą spadek. Analitycy przyglądający się danym makroekonomicznym mówią o spadającej produkcji przemysłowej, hamującym popycie wewnętrznym, a także o realnie malejących płacach. To wszystko oznacza, że firmy już podjęły kroki mające na celu zmniejszenie wydatków i zapewne dotyczyć to będzie również oszczędności przy kupnie lub wymianie floty. Dużo wskazuje na to, iż w roku 2013 będziemy mieli do czynienia z podobnym scenariuszem.

IBRM Samar, AutorAdamo


Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997