Kto rządzi autonomicznymi Audi?

Sercem opracowywanych przez Audi przyszłościowych systemów umożliwiających autonomiczną jazdę, jest centralny komputer zwany w skrócie zFAS. To supermózg wszystkich operacji systemu, który wykorzystuje najnowsze procesory wysokiej mocy i w niedalekiej przyszłości będzie stopniowo znajdował zastosowanie w palecie modelowej Audi. Delphi podpisała z Audi kontrakt na produkcję seryjną tego komputera.

Audi stworzyło centralny komputer sterujący w kooperacji z czołowymi, zajmującymi się nowymi technologiami partnerami z całego świata. Zespół specjalistów z firm TTTech, Mobileye, nVidia i Delphi, pod kierownictwem inżynierów z Ingolstadt, opracował szereg elementów składowych oprogramowania i sprzętu. Jako przyszłego dostawcę systemu płyty głównej zFAS, Audi wybrało firmę Delphi.

zFAS zbiera ogromną ilość różnych informacji rejestrowanych przez czujniki. Na ich podstawie, oblicza pełen obraz otoczenia pojazdu. Następnie z informacji korzystają wszystkie systemy wsparcia. Jest więc centralnym punktem przetwarzania wszystkich funkcji autonomicznej jazdy.

Dotychczas zarządzanie systemami wsparcia kierowcy odbywało się zazwyczaj z wykorzystaniem osobnych sterowników. Audi, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej, postawiło na stworzenie i wykorzystanie centralnej jednostki sterującej. Firma postanowiła skonsolidować sterowanie całym portfolio funkcji, wymaganych czujników, sprzętu i architektury oprogramowania na poziomie centralnego systemu. Bezpieczeństwo danych było przy tym najwyższym priorytetem.

Najwyższej jakości komponenty elektroniczne są w przypadku tak kompaktowej konstrukcji komputera podstawowym warunkiem zapewnienia wysokiej mocy obliczeniowej. Płyta główna zFAS wyposażona jest zarówno w procesor mobilny EyeQ3 produkcji Mobileye, jak i w nowy procesor Tegra K1 firmy nVidia. Wysoka moc obliczeniowa tego komputera osiągnięta dzięki takiemu rozwiązaniu, odpowiada całkowitej mocy obliczeniowej wszystkich podzespołów architektury elektronicznej dobrze wyposażonego samochodu klasy średniej. Nowa płyta główna ma wielkość tabletu. Jej modułowa konstrukcja sprawia, że zFAS jest elastycznie skalowalny, i przez to pod każdym względem to przyszłościowe rozwiązanie.

Audi współdziała z czołowymi, światowymi firmami takimi jak Bosch, Continental, Valeo czy Delphi, i wspólnie z nimi pracuje nad automatyzacją układu hamulcowego i układu kierowniczego. Celem współpracy jest opracowanie wspólnych standardów oraz – zmierzając ku całkowicie autonomicznej jeździe – stworzenie nowoczesnych systemów wsparcia, zapewniających większe bezpieczeństwo i komfort.

W niedalekiej przyszłości, Audi connect ma pozwolić również autonomicznie poruszającym się samochodom Audi „uczyć się” drogi i otoczenia podczas jazdy. Za pośrednictwem sieć telefonii komórkowej, także z wykorzystaniem szybkiego standardu transmisji danych LTE, dane gromadzone przez zFAS przekazywane są do chmury obliczeniowej. Tutaj, za pomocą algorytmów Machine Learning i sztucznej inteligencji, są one przetwarzane i wysyłane z powrotem do pojazdu. W ten sposób zFAS nieustannie zwiększa wydajność, by lepiej radzić sobie w złożonych sytuacjach. Dzięki takim rozwiązaniom, autonomicznie poruszające się samochody Audi codziennie uczyć się będą czegoś nowego i z każdą nową sytuacją budować swoje „doświadczenie”.

źródło: Audi

AUTOR:  WNP.PL (AG)