Kto produkuje najbardziej zaawansowane samochody?

Po raz dziesiąty przyznano nagrody AutomotiveINNOVATIONS Award za nowatorskie osiągnięcia w dziedzinie przemysłu samochodowego.

Prestiżowe wyróżnienia przyznawane są przez Center of Automotive Management (CAM) w Bergisch-Gladbach – niezależny instytut zajmującym się badaniami nad pojazdami samochodowymi i transportem – przy współpracy z firmą doradczą PricewaterhouseCoopers.

CAM od 10 lat bada trendy i dziedziny, w których globalni producenci wprowadzają najwięcej nowych rozwiązań. W tegorocznym zestawieniu rywalizowało 18 koncernów samochodowych oferujących pojazdy 53 marek. Którzy producenci szczególnie przypadli do gustu wymagającemu jury?

Niekwestionowanym zwycięzcą tegorocznej edycji został koncern Volkswagen, który uhonorowano jako „Najbardziej innowacyjny koncern samochodowy roku 2015”. W ręce przedstawicieli Volkswagena trafiła również nagroda specjalna dla „Najbardziej innowacyjnego koncernu samochodowego minionej dekady”. Konstruktorom z Wolfsburga przypadły też pierwsze miejsca w kategoriach „Pojazdy zintegrowane z siecią”, „Samochody koncepcyjne”, „Napędy tradycyjne” (doceniono powszechne zastosowanie takich rozwiązań, jak system start-stop czy system odzyskiwania energii, dzięki którym silniki mogą być oszczędniejsze średnio o 14%) oraz „Systemy bezpieczeństwa„. W tej ostatniej kategorii niemiecki koncern wyróżniono m.in. za systemy Night Vision Assist i Cross – traffic Assist poprawiający bezpieczeństwo, gdy auto znajduje się na skrzyżowaniu (chroni przed zderzeniem z innym pojazdem, gdy samochód zamierza skręcić w lewo i porusza się z niską prędkością).

W oficjalnym uzasadnieniu CAM i PwC dla przyznanej nagrody, czytamy: „W ciągu ostatnich 10 lat koncern Volkswagen przedstawił 1251 pojedynczych innowacji, w tym 212 na skalę światową. Są wśród nich tak wyjątkowe, jak odznaczający się ogromnym zaawansowaniem technicznym model Volkswagen XL1, czy Bugatti Veyron – najmocniejszy i najszybszy samochód produkowany seryjnie, reflektory Matrix w technologii LED – stosowane w Audi, a także pierwsza pracująca na sucho 7-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów wytwarzana na masową skalę”.

Powody do radości mają też przedstawiciele Mercedesa. Firma ze Stuttgartu wyróżniona została jako „Najbardziej innowacyjna marka premium 2015 roku”. Jej przedstawiciele otrzymali też nagrodę specjalną dla „Najbardziej innowacyjnej marki ostatniej dekady”.

Za „Najbardziej innowacyjną markę 2015 roku” uznano Forda. Tytuł „Najbardziej innowacyjnego samochodu roku 2015” przypadł w udziale Volvo. Jury wyróżniło model XC90, który uplasował się przed nowym Volkswagenem Passatem i Jaguarem XE. Kolejna nagroda specjalna – za „Najbardziej innowacyjny projekt ostatniej dekady” trafiła do BMW (wyróżniono rodzinę modeli „i”).

Wyróżniono również wytwórców podzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego. Nagrody otrzymały m.in. ThyssenKrupp, Continental, Faurecia, TRW i Magna.