SK hi-tech battery materials Poland otworzyła zakład produkujący separatory do akumulatorów litowo-jonowych na terenie Katowickiej SSE. To pierwsza z czterech planowanych fabryk koncernu w Polsce.
W nowej fabryce SK w czerwcu ubiegłego roku zakończono instalację maszyn, w sierpniu tego roku ruszyła już produkcja separatorów, 6 października natomiast miała miejsce oficjalna uroczystość otwarcia obiektu. Wielkość produkcji wystarczy na potrzeby 300 000 pojazdów elektrycznych. Aktualnie koreański koncern zatrudnia w Dąbrowie Górniczej 400 osób, a docelowo, wraz z uruchamianiem kolejnych zakładów, liczba pracowników ma wzrosnąć do 1000.
To pierwszy z czterech zakładów, których uruchomienie w Dąbrowie Górniczej planuje SK IE Technology (SKIET), należąca do koncernu SK Innovation spółka działająca w branży materiałów. Harmonogram koncernu zakłada uruchomienie drugiej fabryki w pierwszym kwartale 2023 roku (wydajność 340 mln m kw.), a kolejnych pomiędzy czwartym kwartałem 2023 roku, a pierwszym kwartałem kolejnego roku (430 mln m kw. każdy). Plany dotyczące kolejnych inwestycji SK przedstawione są w poniższej tabeli.
– Spodziewam się, że uruchomienie w Polsce produkcji separatorów – materiałów niezdędnych do do akumulatorów litowo-jonowych EV – zapewni zarówno rozwój firmy, jak i ożywienie europejskiego rynku pojazdów elektrycznych – komentuje Rho Jae-sok, dyrektor generalny SKIET. – Dostarczymy nasz produkt firmom akumulatorowym nie tylko w Polsce, ale także w Europie, np. na Węgrzech, a także w Stanach Zjednoczonych. Ostatecznie będzie to miało pozytywny wspływ na polską gospodarkę – dodaje Rho Jae-sok.
SKIET planuje zainwestować w województwie śląskim do 2024 roku łącznie 2 bln KRW, aby zapewnić moce produkcyjne na poziomie 1540 mln m kw. separatorów do akumulatorów litowo-jonowych. Tym samym w Dąbrowie Górniczej powstanie największy ośrodek produkcyjny tego typu w Europie.
Na europejskim rynku, podobnie jak w Chinach i USA, samochody elektryczne przeżywają boom. Według firmy badawczej HIS market, europejski rynek akumulatorów zwiększy się pięciokrotnie: z 82 GWh w tym roku do około 410 GWh w 2026 roku i należy się spodziewać, że tak samo będzie z zapotrzebowaniem na separatory.
Separatory to podstawowe materiały, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo i wydajność akumulatorów litowo-jonowych w pojazdach elektrycznych. Stanowią około 15-20% kosztów produkcji baterii.
Źródło: www.evertiq.pl