Za ponad 77,5 mln zł wrocławskie MPK wydzierżawi na dziesięć lat 57 nowych autobusów. Pod koniec sierpnia 2014 r. na ulicach stolicy Dolnego Śląska pojawią się pierwsze nowoczesne Solarisy.
Jak poinformował we wtorek podczas konferencji prasowej zarząd MPK Wrocław, przetarg na dzierżawę nowych autobusów dla MPK Wrocław wygrało konsorcjum składające się z firm Solaris Bus & Coach oraz Millenium Leasing sp. z o. o. Po zawarciu umowy konsorcjum będzie miało dwanaście miesięcy na dostarczenie wszystkich pojazdów. Pierwsze z nich pojawią się już pod koniec wakacji.
Po raz pierwszy w historii wrocławskie MPK ogłosiło przetarg nie na kupno, lecz na dzierżawę nowych pojazdów. Ta forma znalazła poparcie władz miejskich.
Jak powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej wiceprezydent Wrocławia Wojciech Adamski, dzierżawa nowego taboru pozwoli znacznie podnieść komfort usług świadczonych przez MPK i nie obciąży przewoźnika kredytem. „Dzięki temu możliwe będzie zgromadzanie wkładu własnego do realizacji inwestycji finansowanych z funduszy europejskich przewidzianych na lata 2014-2020” – mówił Adamski.
Rozstrzygnięty przetarg dotyczył dzierżawy fabrycznie nowych autobusów spełniających najwyższe standardy, jeśli chodzi o dostępność dla osób niepełnosprawnych, komfort jazdy pasażerów oraz emisję spalin. Przedmiotem zamówienia było 45 autobusów, ale MPK zastrzegło sobie możliwość jego zwiększenia nawet o 20 sztuk.
„Ponieważ wartość zaproponowanej oferty była niższa niż kwota, jaką przewidzieliśmy na ten cel, zdecydowaliśmy się na zwiększenie zamówienia o kolejnych 12 sztuk” – wyjaśnił prezes MPK Wrocław Władysław Smyk.
Łącznie do Wrocławia trafi 57 autobusów Solaris Urbino, z czego 45 ma być pojedynczych, a 12 przegubowych. Pierwsze z nich powinny pojawić się na ulicach Wrocławiu pod koniec sierpnia. Na realizację całego zamówienia wykonawca ma rok. Cena dzierżawy wszystkich pojazdów na okres dziesięciu lat wynosi ponad 77,5 mln złotych. Po tym czasie staną się one własnością spółki Millenium Leasing.
Nowe autobusy zastąpią wysłużony tabor. Obecnie MPK Wrocław posiada ponad 340 autobusów, z czego przeszło setka ma więcej niż 15 lat. Wiek najstarszych z nich – autobusów marek Ikarus oraz Jelcz – przekracza 20 lat. To ma się zmienić w ciągu najbliższych dwóch lat.
„Dzierżawa prawie 60 pojazdów to dopiero połowa sukcesu. Planujemy również przekazać część zadań przewozowych podwykonawcy, jednak musi on obsługiwać linie wyłącznie nowym taborem, klimatyzowanym i niskopodłogowym” – zapowiedział Smyk.
źródło: interia.pl