Dziesięć z 25 zamówionych autobusów będzie kursować w Wuppertal, natomiast pozostałych 15 swoją pracę wykonywać będzie na liniach obsługiwanych przez RVK Köln w pobliskiej Kolonii. Do obu miast pierwsze z zamówionych nowoczesnych pojazdów Solaris Urbino 12 hydrogen zostaną dostarczone jeszcze w tym roku. Pozostałe zostaną przekazane obu przewoźnikom do końca 2021 roku.
Ekologiczne pojazdy Solaris Urbino 12 hydrogen, które wkrótce trafią na niemieckie ulice, wykorzystują zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Dzięki zastosowanej technologii autobusy będą miały możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż do 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazdy nie generują więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji.
Wodorowe autobusy z Bolechowa wyposażone będą w baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności około 30 kWh, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Prąd uzyskany w wyniku elektrolizy napędzać będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.
Również w zakresie technologii magazynowania wodoru w pojeździe Urbino 12 hydrogen zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania. Pierwiastek gromadzony jest w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 atmosfer w 5 zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Zestaw kompozytowych butli typu 4 umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu ma pojemność 1560 litrów i pozwoli zmagazynować 37,5 kg wodoru.
Oprócz rozwiązań stosowanych w większości nowoczesnych autobusów miejskich i stanowiących wyposażenie regularnie spotykane w pojazdach marki Solaris takich jak m.in. klimatyzacja, zaawansowany system monitoringu i informacji pasażerskiej, polski producent zastosuje w swych nowatorskich pojazdach Urbino 12 hydrogen szereg innowacyjnych rozwiązań wspomagających pracę kierowcy. Wśród nich wymienić należy przede wszystkim system MobilEye Shield+ pozwalający kierowcy dostrzec więcej dzięki kamerom umieszczonym na zewnątrz pojazdu i w ten sposób wydatnie podnosząc poziom bezpieczeństwa pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Kamery wykrywają pieszych oraz rowerzystów, znajdujących się w martwym polu pojazdu, co jest szczególnie istotne przy manewrach skrętu. W takim wypadku system ostrzega kierowcę akustycznie oraz poprzez sygnalizację świetlną. Ponadto urządzenie w taki sam sposób informuje kierowcę o każdym pieszym oraz rowerzyście w odległości do 80 cm od autobusu. MobilEye Shield+ reaguje również w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez stosownej wcześniejszej sygnalizacji czy też braku zachowania odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. System sygnalizuje także ryzyko kolizji, rozpoznaje ograniczenia prędkości i informuje o nich kierowcę na wyświetlaczu.
Klient WSW Mobil GmbH z Wuppertal zdecydował się także na zamówienie wraz z pojazdami systemu eSConnect, umożliwiającego lepsze zarządzania flotą. System eSConnect zapewnia zdalny dostęp do aktualnych danych pojazdu, co daje operatorom możliwość szybkiej reakcji na ewentualne usterki i lepszą kontrolę nad zasięgami. Co więcej, system eSConnect daje możliwość wygenerowania spersonalizowanych raportów z danymi historycznymi, dzięki czemu klient ma pełen dostęp również do sporadycznie pojawiających się alarmów oraz charakterystyk eksploatacji pojazdu. Dzięki ich analizie możliwe jest zaplanowanie eksploatacji floty w sposób zapewniający jej najwyższą operacyjność.
Dzięki zamówieniu pojazdów z napędem wodorowym oraz innowacyjnej konfiguracji zamawianego produktu, na ulice dwóch niemieckich miast wyjadą wkrótce jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie pojazdów dostępne dziś na rynku. Pozyskane zamówienie nie jest jednak pierwszym złożonym u polskiego producenta na autobusy z napędem wodorowym. Firma Solaris dostarczyła już do Hamburga dwa autobusy Urbino 18,75 electric oraz do Rygi 10 trolejbusów z wodorowym range extenderem. Z kolei włoski przewoźnik SASA Bolzano złożył w firmie Solaris zamówienie na 12 pojazdów Solaris Urbino 12 hydrogen o parametrach technicznych podobnych do pojazdów zamówionych przez WSW Mobil. Te dostawy zrealizowane będą już w 2021 roku, a pierwszy z zamówionych autobusów trafi do Włoch jeszcze w tym roku.