Komisja Europejska sformułowała propozycje zwiększenia konkurencyjności sektora produkcji samochodów w Unii Europejskiej poprzez inwestowanie w innowacyjność, zmniejszenie obciążeń administracyjnych, podniesienie kwalifikacji pracowników i zwiększenie dostępu do rynków zamorskich.
Utrzymanie przemysłu motoryzacyjnego w dobrej kondycji ma bezpośrednie przełożenie na poziom dobrobytu w Europie. Z pracy w tym sektorze lub w sektorach z nim powiązanych utrzymuje się ok. 12 mln osób. Jednak z racji światowego kryzysu producenci samochodów znajdują się obecnie pod presją konkurencji i zmieniającego się zapotrzebowania. Popyt spada, a rywali na rynku przybywa, co oznacza spore wyzwanie dla firm europejskich prowadzących działalność na kontynencie i poza nim. Producenci muszą również sprostać wzrastającemu popytowi na samochody charakteryzujące się większym bezpieczeństwem i niższym zużyciem paliwa.
Oznacza to w praktyce, że firmy muszą skupić się teraz na jakości i innowacyjności. Aby pomóc im w przeprowadzeniu odpowiednich zmian, Komisja Europejska proponuje pakiet działań, które obejmują:
– inwestycje w technologie pozwalające na obniżenie emisji gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń i hałasu – poprzez przeznaczenie na ten cel środków unijnych, udostępnienie pożyczek z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i zapewnienie skuteczniejszych zachęt finansowych;
– stworzenie stabilnego rynku konsumenckiego dla samochodów na paliwa alternatywne (elektryczność, wodór, gaz ziemny) – poprzez rozbudowę niezbędnej infrastruktury i opracowane norm unijnych dla elektrycznych gniazd do ładowania;
– promowanie zaawansowanych środków zwiększania bezpieczeństwa na drogach – takich jak inteligentne systemy transportowe (komputery pokładowe, czujniki, usługi cyfrowe, systemy komunikacji itp.);
– ograniczenie w całej UE obciążeń administracyjnych i praktyk zakłócających konkurencję;
– wspieranie sektora w uzyskaniu lepszego dostępu do rynków międzynarodowych poprzez sprawiedliwe, wyważone umowy handlowe oraz lepszą promocję, zwłaszcza w krajach, w których rośnie popyt;
– doprowadzenie do końca międzynarodowych negocjacji w sprawie wspólnych norm i zasad bezpieczeństwa dla aut elektrycznych i ich akumulatorów;
– podniesienie kwalifikacji pracowników, zapewnienie odpowiednich szkoleń i przewidywanie przyszłych potrzeb sektora;
– bardziej efektywne wykorzystanie funduszy na badania i innowacje na szczeblu europejskim i krajowym.
Plan powstał w oparciu o strategię przemysłową, która określa priorytety UE w zakresie wspierania sektorów strategicznych (w tym również lotnictwa, inżynierii, sektora przestrzeni kosmicznej oraz sektorów chemicznego i farmaceutycznego).
Strategia ma na celu odwrócenie trendu spadkowego w produkcji i zwiększenie do roku 2020 jej udziału w produkcie krajowym brutto z obecnych 16% do ok.20%. Sektor produkcji odpowiada obecnie za 80% eksportu UE.
AUTOR: KOMISJA EUROPEJSKA, WNP.PL (AG)