Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna spodziewa się w tym roku 20 nowych projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 0,8-1,2 mld zł. Może powstać 800-1200 nowych miejsc pracy – szacują przedstawiciele strefy. Oznacza to osłabienie inwestycji wobec roku 2012.
„W związku z obecną sytuacją gospodarczą nasze prognozy na 2013 roku są bardzo ostrożne, choć jednocześnie nie pozbawione pewnego optymizmu. Wynika on z faktu, że np. firmy motoryzacyjne, by za około trzy lata móc skorzystać z powracającej koniunktury w tej branży, muszą już dziś decydować o lokowaniu niektórych swoich przedsięwzięć” – powiedział we wtorek PAP prezes KSSE Piotr Wojaczek.
Paradoksalnie więc w sytuacji, gdy obecnie motoryzacja odczuwa kryzys związany ze spadkiem sprzedaży samochodów, właśnie ta branża może być motorem nowych inwestycji, które będą gotowe za 2-3 lata. Wśród tych inwestorów, którzy w ubiegłym roku zdecydowali się na ulokowanie swoich projektów w KSSE, dominowała branża motoryzacyjna.
W ocenie prezesa Wojaczka skutki spowolnienia w sektorze motoryzacji, których doświadcza np. zwalniająca 1450 pracowników fabryka Fiata w Tychach (zlokalizowana poza strefą), nie muszą w podobny sposób przełożyć się na inne firmy motoryzacyjne na Śląsku, z których duża część działa w KSSE.
„O zmniejszającej się skali produkcji Fiat informował swoich kooperantów już w połowie 2011 roku, byli więc w stanie stopniowo dostosowywać się do tej sytuacji i odpowiednio reagować, dopasowując swoje portfele. Dzięki temu społeczne skutki tego zjawiska rozłożyły się w ciągu półtora roku” – ocenił Wojaczek. Nie wykluczył, że także teraz firmy z branży motoryzacyjnej będą zmuszone do cięć.
W minionym roku wydano 26 pozwoleń na działalność w KSSE – ponad połowę z nich otrzymały firmy już działające w strefie, które realizują w niej nowe projekty lub rozbudowują fabryki. Łączna wartość nowych inwestycji zadeklarowanych w 2012 r. to ponad 1,5 mld zł. Powstaje dzięki nim ok. tysiąca nowych miejsc pracy. To lepszy wynik niż w 2011 r., kiedy nowych projektów było 20, wartości ok. 1,1 mld zł, a nowych miejsc pracy również około tysiąca.
Największe pozyskane w ubiegłym roku inwestycje realizują m.in. firmy: Metsa Tissue Krapkowice (ok. 170 mln zł) i Valeo Electric and Electronic Systems (ok. 110 mln zł). Pierwszy inwestor buduje w Krapkowicach na Opolszczyźnie nowoczesny zakład produkcji artykułów papierniczych, drugi stawia w Czechowicach-Dziedzicach nową halę produkcyjną z centrum laboratoryjno-badawczym i zapleczem biurowo-socjalnym. Firma zajmuje się produkcją podzespołów do rozruszników, alternatorów i kompresorów do klimatyzacji aut.
W ubiegłym roku, za zgodą rządu, Katowicka SSE powiększyła się o tereny na Śląsku i Opolszczyźnie. W tym roku planowane jest kolejne powiększenie, w sumie o ok. 160-180 hektarów, m.in. w Częstochowie, Myszkowie, Bytomiu i Świętochłowicach. Władze strefy chcą rozwijać ją m.in. w tych gminach z problemami społecznymi, które szczególnie potrzebują nowych miejsc pracy.
Istniejąca od 1996 r. Katowicka SSE to największa wśród wszystkich polskich stref tego typu pod względem wartości inwestycji i stworzonych miejsc pracy. Wyliczono, że co piąty pracownik zatrudniony na terenie polskich specjalnych stref ekonomicznych pracuje właśnie na terenie KSSE. Zrealizowane tu inwestycje kosztowały w sumie ok. 19 mld zł. To 22 proc. wszystkich nakładów w polskich strefach tego typu. Zdecydowanie dominuje motoryzacja, stanowiąc ok. 60 proc. inwestorów i nakładów inwestycyjnych.
Obecnie w KSSE działa 190 firm, które zrealizowały ponad 215 projektów inwestycyjnych, tworząc ponad 49,5 tys. miejsc pracy. Strefa obejmuje ponad 2 tys. hektarów w 39 miastach i gminach na terenie trzech województw: śląskiego, opolskiego i małopolskiego. Dotychczas zagospodarowano pod inwestycje ponad tysiąc hektarów, a więc około połowę powierzchni strefy. W skład strefy wchodzi 68 terenów inwestycyjnych. W niedawnym światowym rankingu tego typu stref KSSE znalazła się w ubiegłym roku na 11. miejscu. W końcu 2013 r. łączna powierzchnia KSSE ma wynosić ok. 2,2 tys. hektarów.
W kolejnych latach strefa zamierza rozwijać się w trzech kierunkach. Pierwszy to tworzenie – jak dotąd – regionalnych parków przemysłowych. Drugi dotyczy zacieśniania współpracy firm motoryzacyjnych w ramach inicjatywy Silesia Automotive, a trzeci – wspieranie projektów badawczo-rozwojowych oraz branży BPO w strefie.