Trwa festiwal promocji aut z kratką, wywołany okresem przejściowym poprzedzającym – jak sie przypuszcza – wprowadzenie ograniczeń w możliwości odpisywania podatku vat od samochodów tego typu, co ma nastąpić od początku marca br. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) uczula właścicieli pojazdów z kratką by pilnowali terminów zakupu polisy OC.
Kara za brak OC dla takich samochodów jest znacznie wyższa niż dla aut osobowych i wynosi ponad 5 tys. zł, a nie 3,3 tys. zł. – Właściciele aut z kratką u których stwierdzimy brak OC i zwracamy się o zapłacenie takiej wyższej kary, często są zaskoczeni i tłumaczą, że przecież samochód wygląda jak osobowy, mówi Joanna Pasturczak, wicedyrektor pionu windykacji UFG.
– Jednak, gdy auto zarejestrowane jest jako ciężarowe – to bez względu czy jest to cinquecento z kratką czy truck – jego właściciel zagrożony jest karą za brak OC jak dla samochodu ciężarowego, czyli aktualnie ponad 5 tysięcy złotych, przypomina J.Pasturczak.
W minionym roku Fundusz nałożył kary za brak polisy OC na 5 404 właścicieli samochodów ciężarowych (o 45% więcej niż rok wcześniej) – w tym również aut z kratką. W tym samym czasie UFG wysłał pisma wzywające do zapłacenia kary do łącznie 49,8 tys. posiadaczy pojazdów (auta osobowe, ciężarowe, ciągniki, motocykle, motorowery itp.), o ponad 11 tys. wezwań więcej niż w 2012 r. Ten znaczny wzrost wynika przede wszystkim z większej liczby kontroli własnych Funduszu.
Ważność polisy komunikacyjnej OC można sprawdzić na stronie internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (www.ufg.pl, zakładka „Sprawdź OC dla pojazdu”). Udostępnienie tej informacji jest bezpłatne i jest ona aktualna tylko na wybrany dzień zapytania. Dlatego przy zakupie używanego pojazdu najlepiej potwierdzić ważność komunikacyjnego OC bezpośrednio w firmie ubezpieczeniowej, która wystawiła polisę poprzedniego właściciela. Natomiast przy zakupie nowego pojazdu – polisę OC należy wykupić najpóźniej w dniu jego rejestracji.
źródło: UFG
AUTOR: WNP.PL (AG)