Brytyjska firma recyklingowa Altilium i Jaguar Land Rover (JLR) zbudują i przetestują ogniwa akumulatorowe wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu starych pojazdów elektrycznych. Inicjatywa wystartowała w ramach projektu pilotażowego mającego na celu wykazanie, że produkcja akumulatorów z recyklingu jest możliwa na dużą skalę.
Projekt, częściowo finansowany przez jednostkę Tata Motors JLR, Altilium i wspierane przez władze Wielkiej Brytanii Advanced Propulsion Centre, będzie realizowany przez najbliższy rok i będzie polegał na pobraniu aktywnych materiałów katodowych ze zużytych akumulatorów i-Pace i wytworzeniu nowych ogniw do testowania w nowych pojazdach elektrycznych JLR.
Wzrost popularności pojazdów elektrycznych przyniósł ze sobą wyścig o recykling cennych minerałów w ich bateriach – głównie litu, kobaltu i niklu – które mogą być warte tysiące euro za samochód i przeciwdziałać dominacji Chin w tej dziedzinie.
Nie bez znaczenia dla powstania inicjatywy Altilium i Jaguar Land Rover jest również presja regulacyjna narzucona na producentów samochodów i akumulatorów, aby poddawali je recyklingowi. Od 2031 r. nowe akumulatory do pojazdów elektrycznych sprzedawane w Unii Europejskiej muszą zawierać co najmniej 6% litu z recyklingu, 6% niklu z recyklingu i 16% kobaltu z recyklingu. Do 2036 r. cele te wzrosną odpowiednio do 12%, 15% i 26%.
Altilium twierdzi, że jego proces powinien również pomóc producentom samochodów w osiągnięciu celów redukcji emisji dwutlenku węgla, ponieważ zmniejsza zapotrzebowanie na nowo wydobywane materiały, co skutkuje 60% spadkiem emisji dwutlenku węgla.
„Jesteśmy dumni, że możemy prowadzić ten pionierski projekt z JLR, który przybliża nas o krok do gospodarki o obiegu zamkniętym dla materiałów akumulatorowych w Wielkiej Brytanii. Pokazując, że ogniwa baterii EV wykonane z odzyskanych materiałów mogą spełniać rygorystyczne standardy przemysłu motoryzacyjnego, nie tylko zmniejszamy wpływ produkcji baterii na środowisko, ale także wspieramy wysiłki Wielkiej Brytanii na rzecz zbudowania bardziej zrównoważonego i odpornego łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych” – powiedział Christian Marston, dyrektor operacyjny Altilium.
Źródło: evertiq.pl