W piątek ambasadorzy krajów Unii Europejskiej zatwierdzili porozumienie z Parlamentem Europejskim ws. nowego limitu emisji CO2 z samochodów osobowych.
Porozumienie zostało osiągnięte po wolcie Niemiec, które zmieniły zdanie ws. wcześniejszych ustaleń z PE. Zgodnie z porozumieniem, od 2020 r. 95% nowych aut będzie musiało spełniać limit emisji na poziomie 95 g CO2/km, a od 2021 r. to ograniczenie miałoby obowiązywać wszystkie nowe samochody przeznaczone na sprzedaż.
Czerwcowe porozumienie z PE przewidywało, że od 2020 r. wszystkie nowe samochody osobowe spełnią cel emisji 95 g CO2/km. Później Niemcy cofnęły to porozumienie, domagając się czteroletniego okresu przejściowego we wdrażaniu limitu. Niemiecki sektor motoryzacyjny zabiegał o to zwłaszcza w obliczu trudności ze „zmieszczeniem” się w limicie ciężkich samochodów BMW i Mercedesa.
Obecne porozumienie przewiduje również przedłużenie do 2022 r. tzw. superkredytów, które pozwalają, by auta elektryczne w większym stopniu zmniejszały średnią emisję całej floty.
wnp.pl, PAP