W 2015 roku Polacy sprowadzą prawdopodobnie ponad 800 000 aut osobowych i będzie to czwarty największy wynik w historii. W ciągu czterech pierwszych miesięcy br. import wyniósł już 252 202 samochody, o 7,6% więcej niż w 2014 roku. Przyjrzyjmy się tym razem importowi aut francuskich, który wzrósł w ciągu roku o 3,8% – import wyniósł 41 102 szt. – a udział wśród wszystkich sprowadzonych aut przekroczył 16,3%.
IMPORT 2015 | Toyota, Mazda, Honda… czyli japońskie hity z zagranicy
O drugą pozycję walczą marki z koncernu PSA, czyli Peugeot i Citroen. Po czterech miesiącach większy import odnotował Peugeot – 11 573 szt., co oznacza wzrost o 6,48% w stosunku do ubiegłego roku.Najczęściej importowanym modelem Peugeot jest 307’ka (2 783 sztuk), znacznie przed 206’ką (1 830 sztuk). Na kolejnych pozycjach z niewielką różnicą znajdują się modele 407 (1 481 szt.) oraz 207 (1 433 szt.), a pierwszą piątkę zamyka 308’ka (864 szt.). Dalej znalazły się 508’ka (626 szt.), Partner (408 szt.), 3008 (319 szt.), 5008 (284 szt.) i 208’ka (215 szt.). Do przedstawionej dziesiątki należy ponad 88,0% importu marki. W przeciwieństwie do Renault, osoby decydujące się na import pojazdu ze znakiem lwa na masce, częściej wybierały silniki Diesla (55,1%). Natomiast jeżeli chodzi o pojemności, podobnie jak w przypadku Renault, najpopularniejszym przedziałem jest 1400 – 1600 cm3 (40,10%) oraz 1600 – 2000 cm3 (30,20%). Listę najpopularniejszych silników otwiera niezawodny Diesel o poj. 1.6 litra i mocy 109 KM (1 311 szt.). Poza nim, w zestawieniu TOP5 znalazły się jeszcze: 1.6B 109 KM (1 227 szt.), 2.0D 136 KM (978 szt.), 1.4B 75KM (717 szt.) oraz 1.6D 90 KM (704 szt.). Importowane Peugeoty są o około 1,5 roku młodsze od Renault. Średni wiek nie przekracza 9,5 roku.
IMPORT | Kwiecień 2015 – ponad 8,8 mln aut w 11 lat
Trzecie miejsce na podium zajął Citroen z wynikiem 10 846 szt., o 6,71% większym w porównaniu do ubiegłorocznego. Jeśli Citroen… to pneumatyczne zawieszenie. Liderem importu jest słynący właśnie z komfortowego zawieszenia model C5 (2 012 szt.), przed miejskim C3 (1 830 szt.). Kolejne miejsca zajmują: C4 (1 482 szt.), C4 Picasso (1 269 szt.) i Berlingo (1 195 szt.). Czołowa piątka stanowi blisko 72,0% sprowadzonych modeli Citroena. Na dalszych lokatach uplasowały się: Xsara Picasso (1 146 szt.), C2 (423 szt.), C1 (284 szt.), Xsara (269 szt.) i C8 (196 szt.). Do wymienionych modeli należy ponad 93,0% importu tej marki. Citroen może się pochwalić największym udziałem Diesla w tym zestawieniu – 55,9%. Podobnie jak w przypadku wyżej usytuowanych rywali, najpopularniejsze silniki Citroena mają pojemność w przedziałach 1400 – 1600 cm3 (37,5%) i 1600 – 2000 cm3 (32,4%). Najpopularniejsze jednostki napędowe to kolejno Diesel 1.6 o mocy 109 KM (1 368 szt.) i Diesel 1.4 o mocy 68 KM (777 szt.). Na trzecim miejscu uplasował się jedyny „benzyniak” w TOP5 o poj. 1.6 i mocy 109 KM (762 szt.). Ranking uzupełniają jednostki wysokoprężne o poj. 2 litrów i mocy 136 KM (723 szt.) oraz 1.6 o mocy 90 KM (609 szt.). Średni wiek importowanego Citroena wyniósł na koniec kwietnia 9 lat.
Poza podium znalazła się Dacia, która choć jest marką rumuńską, po przejęciu przez Renault jednoznacznie kojarzy się z francuską motoryzacją. Trzeba przyznać, że Polacy coraz częściej spoglądają w jej kierunku. W tym roku import wyniósł 731 sztuk, o 74,0% więcej niż rok wcześniej. Jeżeli chodzi o poszczególne modele, to ponad 57,0% importu Dacii stanowi Sandero (418 szt.). Dalej uplasowały się: Duster (168 szt.), Logan (113 szt.), Lodgy (22 szt.) i Dokker (8 szt.). Zapis, jaki pojawił się w Centralnej Ewidencji Pojazdów, nie pozwolił na rozpoznanie dwóch egzemplarzy. Aż 64,3% importowanych samochodów marki ma silniki benzynowe, a najpopularniejszy przedział pojemności to 1400-1600 cm3 (61,1%). Najczęściej wybieraną jednostką był 1.4-litrowy benzynowy silnik o mocy 75 KM (184 szt.). W jednym aspekcie Dacia dosłownie „nokautuje” potencjalnych rywali: chodzi oczywiście o średni wiek sprowadzanych do Polski aut, który wynosi zaledwie 5 lat. To oczywiście najniższy wynik w skali rynku.
Poza wymienionymi markami, w 2015 roku trafił do kraju 1 egzemplarz marki Ligier oraz 1 egzemplarz marki Talbot.
Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych marek francuskich sprowadzonych do Polski w 2015 roku:
1. Renault Scenic – 5 584 szt., (+0,04%),
2. Renault Megane – 3 519 szt., (-6,16%),
3. Peugeot 307 – 2 783 szt., (-1,59%),
4. Renault Clio – 2 733 szt., (-7,93%),
5. Renault Laguna – 2 624 szt., (+4,19%),
6. Citroen C5 – 2 012 szt., (-4,99%),
7. Peugeot 206 – 1 830 szt., (+7,02%),
8. Citroen C3 – 1 830 szt., (-10,11%),
9. Citroen C4 – 1 482 szt., (+6,89%),
10. Peugeot 407 – 1 481 szt., (+13,82%),
11. Peugeot 207 – 1 433 szt., (+3,20%),
12. Citroen C4 Picasso – 1 269 szt., (+14,73%),
13. Citroen Berlingo – 1 195 szt., (+22,13%),
14. Citroen Xsara Picasso – 1 146 szt., (+8,73%),
15. Renault Espace – 1 114 szt., (-15,36%),
16. Peugeot 308 – 864 szt., (+3,055),
17. Renault Kangoo – 766 szt., (+14,28%),
18. Peugeot 508 – 626 szt., (+7,28%),
19. Renault Modus – 621 szt., (+208,37%),
20. Renault Twingo – 550 szt., (+8,18%).
Przypomnijmy w tym miejscu, że w marcu 2015 roku średnia wartość importowanego samochodu osobowego wyniosła 15 326 zł, natomiast po trzech miesiącach wyniosła 15 132 zł. Wysokość średniej akcyzy zapłaconej w trzecim miesiącu roku wyniosła 801 zł, natomiast w I kwartale – 792 zł. Danych za kwiecień na razie nie podano.
Źródła
|