W konkursie o nagrodę dla Internetowego Samochodu Roku wygrywa stary znajomy. To Volkswagen Golf, którego próbuje dogonić dwóch koncernowych braci – Audi A4 oraz Volkswagen Passat.
Polacy chcą jeździć coraz lepszymi autami, rośnie więc średnia cena, którą jesteśmy gotowi zapłacić za wymarzony egzemplarz. Jeszcze trzy lata temu, w zestawieniu za rok 2011 najczęściej przeglądane były samochody nie droższe niż 5.000 zł. Natomiast w podsumowaniu za 2014 już prawie jedna trzecia zapytań mieściła się w przedziale cenowym od 15.000 do 25.000 złotych.
A jak tymczasem wygląda rynek po stronie podaży? Połowa samochodów wystawianych jest starsza niż 10 lat, co jest zresztą odzwierciedleniem danych dotyczących importu pojazdów używanych. Nad Wisłą niezmiennie królują oferty aut sprowadzonych zza granicy. W ciągu ostatniego roku ich udział we wszystkich ogłoszeniach zwiększył się z 70 do 83% – a jedna trzecia z tych samochodów przyjechała zza Odry.
Niemieckie rządzą
Sprzedawcy aut dobrze wiedzą, że popyt na marki z Niemiec nie słabnie. Rok temu wyjątkiem od reguły: „jak używane – to niemieckie” była Honda Civic, która zajęła ósme miejsce w rankingu. W tym roku Honda wypadła z pierwszej dziesiątki, ale pojawiły się za to dwa modele Forda – Polacy coraz częściej szukają Focusa (miejsce siódme) oraz Mondeo (dziewiąte).
Nic nie zapowiada, aby diesel miał wrócić do łask. Jeszcze w 2010 roku bił wszelkie rekordy popularności i stanowił aż 70% zapytań z parametrem „rodzaj paliwa”. Od kiedy jednak diesel przekroczył z cenami próg 4 zł za litr i poszybował w górę, wybierano go coraz rzadziej. Teraz stanowi zaledwie 37% ogółu zapytań. Kiedy jednak przyjrzymy się preferencjom klientów przeglądających oferty sprzedaży Golfa, Passata, A4 lub A6 – to wciąż średnio połowa z nich wybiera opcję „olej napędowy”.
Popularność aut na gaz trzyma się za to na stabilnym poziomie; w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła o kilka procent i teraz „LPG” wybiera około 22% poszukujących.
Octavia bryluje w nowych
Niemieckie koncerny wygrały również w tym roku walkę o miejsca w rankingu dla najczęściej wyszukiwanych aut nowych. Jeszcze dwa lata temu rumuńska Dacia brylowała na podium, zdobywając po raz drugi czołowe miejsce wśród najpopularniejszych nowych samochodów. Na tym akurat rynku preferencje klientów zmieniają się dość szybko. Teraz Dacia znalazła się poza czołówką, a w górę pnie się Volkswagen Golf i Opel Astra.
Mimo to pozycja sprzedażowego hitu lat ubiegłych pozostała niezagrożona – drugi rok z rzędu tytuł zwycięzcy należy do produkowanej za naszą południową granicą Skody Octavii.
Z nowości w TOP10 najpopularniejszych samochodów nowych warto wymienić takie modele jak Nissan Qashqai, Skoda Rapid i Superb, Ford Focus, Volkswagen Passat oraz Honda Civic. Kia Sportage utrzymała się w pierwszej dziesiątce, tracąc jednakże jedno miejsce.
„2014 jest rokiem, który po raz kolejny został zdominowany przez marki grupy Volkswagen – zarówno w rankingu samochodów używanych Otomoto.pl, jak i na rynku samochodów nowych. W sumie wszystkie cztery marki należące do niemieckiego koncernu (czyli Volkswagen, Skoda, Audi oraz SEAT) stanowią ponad 1/5 rynku samochodów nowych w Polsce, utrzymując tym samym niezagrożoną pozycję lidera – komentuje Monika Rakowicz, ekspert z TNS Polska.
„Wydaje się, że w kolejnych latach ta sytuacja się nie zmieni, gdyż Grupa Volkswagena efektywnie pracuje na ten wynik, choćby przez sukcesywny wzrost wydatków na media, plasując się w pierwszej piątce największych reklamodawców w Polsce. Podobnie jak w ubiegłorocznym rankingu wyszukań aut używanych – w tym roku wśród 10 najczęściej wyszukiwanych samochodów używanych są trzy marki oraz sześć modeli koncernu Volkswagen”.
ZWYCIĘZCY KONKURSU INTERNETOWY SAMOCHÓD ROKU 2014
Auta osobowe | używane
1. Volkswagen Golf
2. Audi A4
3. Volkswagen Passat
Auta osobowe | nowe
1. Skoda Octavia
2. Volkswagen Golf
3. Opel Astra
Auta dostawcze | do 3,5 tony
1. Volkswagen LT
2. Mercedes-Benz Sprinter
3. Renault Master
Auta ciężarowe | powyżej 3,5 tony
1. Mercedes Benz Atego
2. Renault Premium
3. Renault Magnum