Intelienta automatyzacja wkracza do branży motoryzacyjnej

Automatyczne generowanie raportów z usług serwisowych, zrobotyzowane zestawienia cen aut używanych czy automatyczne zapisywanie na przeglądy. Choć roboty w motoryzacji zwykle kojarzą się z tymi na produkcji, to wdrożenie ich biurowych wersji może zapobiec marnowaniu przez branżę setek godzin powtarzalnej i tym samym kosztownej pracy jej specjalistów.

Codziennością setek tysięcy polskich firm i ich pracowników jest monotonna, powtarzalna praca wykonywana na komputerze. Jak wynika z badania (przeprowadzonego na zlecenie należącej do ING firmy SAIO) niemal trzy czwarte z nich stwierdziło, że każdego dnia tracą za dużo czasu na powtarzalne zadania wykonywane na komputerze, a aż 79 proc. uznało, że jest to demotywujące i może prowadzić nawet do wypalenia zawodowego. Według wyników ankiety, zaledwie 30 procent ankietowanych może pochwalić się tym, że powtarzalne prace biurowe zajmują im mniej niż godzinę. 41 procent wskazało, że każdego dnia tracą na nie nawet do trzech godzin dziennie.

Wśród najbardziej nużących czynności wykonywanych przez pracowników polskich i zagranicznych firm eksperci z branży RPA (Robotic Process Automation – Robotyzacja Procesów Biznesowych) wskazują m.in.: wprowadzanie danych do systemów firmowych, sortowanie i odpowiadanie na e-maile, wypełnianie dokumentów, tworzenie raportów czy zarządzanie fakturami.

Jak firmy z branży motoryzacyjnej mogą skorzystać na automatyzacji?

Główne powody automatyzacji w firmach to chęć poprawy konkurencyjności, lepsza obsługa klienta i idące za tym oszczędności dzięki optymalizacji pracy. Nie inaczej jest w branży motoryzacyjnej. Specjaliści SAIO zebrali kilka przykładów tego, w jaki sposób wspierana przez sztuczną inteligencję automatyzacja może pomóc firmom z różnych gałęzi tej branży w optymalizowaniu procesów biznesowych.

1.  Automatyczne tworzenie raportów wykonanych usług

Serwisant proponuje klientowi usługi serwisowe dla samochodu. Wybór odpowiednich usług może być czasochłonny, zwłaszcza gdy trzeba uwzględnić wcześniejsze prace. Roboty mogą pomóc w tych czynnościach, pobierając numer VIN i tworząc raport z dotychczasowych napraw. Dzięki temu serwisant może łatwo zaproponować klientowi nowe, odpowiednie usługi.

2.  Zautomatyzowane raporty cen aut używanych 

Wycena używanego samochodu wymaga sprawdzenia wielu źródeł, co jest czasochłonne. Aby zrobić to szybko i korzystać z najbardziej aktualnego przeglądu rynku, robot przygotowuje raport cen aut wg. modelu, rocznika oraz wyposażenia. Dealer dzięki temu wie, jaką cenę zaproponować za odkupienie auta, gdy klient chce oddać je w rozliczeniu za nowe. W tym przypadku robot zbiera ceny modeli wskazanych modeli z portali motoryzacyjnych, a następnie zapisuje raport we wskazanym miejscu na dysku.

3.  Automatyczna i zrobotyzowana weryfikacja kontrahenta

Zebranie i sprawdzenie informacji o kontrahencie jest szczególnie istotne w przypadku sprzedaży B2B (czyli np. dla flot), gdzie handlowcy muszą poświęcić na tę procedurę dużo czasu. Robot, z pomocą RPA i sztucznej inteligencji, potrafi skrócić czas zbierania informacji o kontrahencie do nawet dwóch minut, a do tego całkowicie wyeliminować błędy ludzkie i porównywać dane cyklicznie. Eliminuje tym samym konieczność weryfikacji kontrahenta przez pracownika firmy w wielu różnych źródłach (konieczność sprawdzenia wielu serwisów internetowych, „białej listy” podatników VAT oraz list sankcyjnych). 

4.  Automatyczne zapisanie klienta na przegląd serwisowy

W branży usługowej coraz częściej klient zapisuje się na wybrany termin bez udziału pracownika recepcji. Wdrożony na firmowych komputerach robot (np. w sieci serwisowej lub u dealera) automatycznie zapisuje klienta na przegląd serwisowy. W tym przypadku bot głosowy zbiera dane od klienta (numer VIN), a następnie zapisuje dane w bazie i proponuje termin wizyty.

5.  Zrobotyzowane raportowanie sprzedaży

Branża dealerska charakteryzuje się dużą konkurencyjnością, walką o marżę i intensywnymi działaniami sprzedażowymi. Automatyzacja może pomóc firmie zyskać przewagę konkurencyjną przez m.in. automatyczne generowanie raportów sprzedaży z systemów DMS. Robot potrafi wejść do systemu, wybrać odpowiednie dane, zapisać raport na pulpicie pracownika i przygotować analizę sprzedaży. 

6.  Zrobotyzowanie procesów HR

Automatyzacja dla firm z branży motoryzacyjnej to nie tylko poprawa jakości obsługi klienta i efektywności czy bezpieczeństwa, ale też obsługi kadrowej pracowników. Przy dużej ilości zatrudnionych, sprawdzą się roboty, które:

–     pobierają dane z ZUS PUE o zwolnieniach lekarskich bądź dokumentach ubezpieczeniowych,

–     tworzą cyfrowe teczki pracownicze,

–   wysyłają przypomnienia do kalendarza o terminach kolejnych badań lekarskich, terminach umów czy szkoleniach,

–     wprowadzają wnioski urlopowe i przygotowują raporty o urlopach czy nieobecnościach.

Przemysław Lewicki, dyrektor generalny SAIO SA, mówi: 

„Pamiętajmy, że firmy z branży motoryzacyjnej przetwarzają ogromne ilości dokumentów i danych, których analiza i zbieranie jest nie tylko czasochłonne, ale i bardzo nużące. Niestety często kończy się to wypełnianiem setek tabelek, co nie tylko wpływa demotywująco na zatrudnione tam osoby, ale generuje setki straconych godzin pracy, a tym samym zbędne koszty. Oszczędności w tym wymiarze mogą okazać się kluczowe dla budowania przewagi konkurencyjnej. Robotyzacja wspierana sztuczną inteligencją może sobie wreszcie z tymi wyzwaniami w łatwy sposób „poradzić”, bez konieczności zatrudniania kolejnych osób w działach finansowych, HR, logistycznych czy obsługi klienta”. 

Opracowanie: PJ

Źródło: SAMAR