Obecnie procesy produkcyjne charakteryzuje coraz większa różnorodność oraz częsta zmienność produkowanego asortymentu. Nadrzędnym celem współczesnych przedsiębiorców jest nieustanny rozwój i wzrost jakości oferowanych usług przy generowaniu możliwie jak największych oszczędności. Towarzyszyć ma temu również optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów i energii, a także wzrost wydajności pracy.
Nowoczesne technologie pozwalają dzisiaj odciążyć pracownika z wielu obowiązków poprzez przejęcie ich przez maszyny. Człowiek wciąż jednak jest potrzebny, to on jest dyrygentem całego procesu pracy maszyny. Wspólnie realizują procesy połączone w zintegrowanym łańcuchu dostaw, wartości i wymiany informacji w celu optymalizacji realizowanych procesów
Niedoskonałość wymagająca zmian i usprawnień
Takimi cechami wyróżnia się nowoczesny proces produkcyjny Industry 4.0. Jednym z jego podstawowych założeń jest nieustanna analiza danych procesowych. Jego elastyczność pozwala na wprowadzanie szybkich zmian, dostosowując proces do rosnących wymagań i potrzeb. Przykładem może być optymalizacja rozmieszczenia poszczególnych stanowisk produkcyjnych, co wymaga zmiany ciągów komunikacyjnych i transportowych. Wciąż popularnym trendem w branży produkcyjnej jest stosowanie rozwiązań automatycznego transportu, jak przenośniki rolkowe czy tradycyjne wózki AGV. Problemem jest jednak ich mała elastyczność. Trasy przepływu materiałów trudno jest zmodyfikować, a wózki SGV nie wykazują się wystarczająco dużą odpornością na pojawianie się przypadkowych przeszkód. Mając świadomość niedoskonałości stosowanych maszyn, firmy z branży automatyki podejmują skuteczne prace nad ich usprawnianiem. Efektem ich działań są nowoczesne autonomiczne roboty transportowe typu SGV (Self Guided Vehicles).
Alternatywny system automatycznego transportu
Odpowiedzią na problem i jednocześnie na potrzeby współczesnej branży produkcyjnej jest system automatycznego transportu firmy VersaBox powered by Crusar. Crusar jest ich integratorem i wyłącznym dystrybutorem. Autonomiczne pojazdy z towarem poruszają się po magazynie, omijając przy tym sprawnie wszystkie przeszkody. Rola człowieka polega jedynie na załadowaniu towaru w punkcie A i rozładowaniu go w punkcie B. Robot wyposażony jest w software i sensory, dzięki którym może on zostać dowolnie zaprogramowany. Wytyczana jest jego trasa, po czym maszyna porusza się po niej, uwzględniając napotkane na drodze przeszkody. Roboty poruszają się po magazynie, współpracują z ludźmi oraz innymi urządzeniami transportowymi. Zarządzanie nimi odbywa się z poziomu prostej w obsłudze aplikacji.
System VersaBox powered by Crusar jest bardzo elastyczny, a jego wdrożenie nie wymusza żadnych zmian w strukturze zakładu. Może być obsługiwany przez pracownika z poziomu panelu lub zostać zintegrowany z systemem przeznaczonym do zarządzania procesem produkcyjnym/magazynowym. Warto podkreślić także kwestie bezpieczeństwa użytkowania robotów. Zostały one zaprojektowane zgodnie z obowiązującymi normami i mogą bezpiecznie i bezkolizyjnie poruszać się wyznaczonymi drogami transportowymi, wspólnie z ludźmi, wózkami widłowymi czy innymi pojazdami. Omijają przeszkody pojawiające się na trasie, co ma wpływ na zachowanie ciągłości realizowanego procesu.
W zależności od zapotrzebowania możliwe jest stosowanie robotów zaprojektowanych do transportu:
- do 100kg – robot CargoBoy
- do 500kg – robot KanBoy
- do 1500kg – robot UltraBoy
Wszystkie roboty mają możliwość przewożenia ładunku na sobie (np. paleta) oraz opcjonalnej modułowej zabudowy. Robot KanBoy dodatkowo ma możliwość wczepiania się, przewożenia i wymiany wózków (np. z zabudową regałową kanban, skrzyniopaletą itd), co przyczynia się do większych możliwości projektowania projektowania procesu przepływu w fabryce.
Roboty pracują pełną 8-godzinną zmianę na jednym akumulatorze. Po tym czasie muszą zostać naładowane lub wymienione na akumulatory naładowane podczas pierwszej zmiany.
System VersaBox w praktyce – dążymy do perfekcji
Jako partner logistyczny wielu przedsiębiorstw krajowych jak i zagranicznych czujemy się odpowiedzialni za usprawnianie ich wewnętrznych procesów. Coraz częściej napływają do nas zapytania dotyczące możliwości automatyzacji obsługi magazynu i zaopatrzenia linii produkcyjnych. Jako integrator tego typu systemów czujemy się dumni z faktu, iż dla jednego z naszych największych klientów opracowujemy projekt automatyzacji procesów obsługi działów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu VersaBox powered by Crusar.
Celem projektu jest przejęcie przez maszyny konkretnych czynności wykonywanych dotychczas przez człowieka. Należą do nich:
- a) odbiór detali ze stanowisk spawania i transport do procesu lakierowania
- b) odbiór zawieszek lakierniczych z lakierni i dostawa do stanowisk spawania
- c) odbiór detali lakierowanych z lakierni i dostawa do stanowisk montażu
- d) odbiór zawieszek lakierniczych z montażu i dostawa do obszaru lakierni
Wraz z klientem opracowaliśmy plan projektu, który uwzględnia wszystkie powyższe elementy. Zostały w nim zawarte następujące elementy:
- a) Propozycje rozwiązań spełniających wszystkie kryteria związane z transportem ze zwróceniem szczególnej uwagi na cel projektu. Rozwiązania mają skutecznie redukować zasoby ludzkie i sprzętowe, jak ciągniki i ręczne wózki paletowe oraz poprawić bezpieczeństwo na obszarze hali produkcyjno-magazynowej.
- b) Opracowanie i przeprowadzenie modelowej trasy przejazdu w warunkach rzeczywistych
- c) Rozwiązanie nadbudowy wózka SGV. Celem jest umożliwienie operowania wózkiem w warunkach obecnego zagospodarowania przestrzeni.
- d) Zarzadzanie wdrożeniem jako integrator całości systemu
Firma naszego klienta cechuje się dużą różnorodnością przeprowadzanych procesów. Zindywidualizowane rozwiązanie SGV
do obsługi procesów transportu wewnątrzzakładowego jest dla naszą odpowiedzią na usprawnienie i potrzebę automatyzacji procesów obsługi działów produkcyjnych. W tym celu został przygotowany zmodyfikowany wózek do transportu platform, który cechuje się:
- niski profilem
- pojedynczym elementem stałym do wychwytywania i blokowania na czas transportu ładunków
- inteligentną nawigacją laserową
Dodatkowo, uwzględniając dużą liczbę przejazdów w konkretnej jednostce czasu, planujemy wykorzystanie najbardziej optymalnego systemu ładowania. Pierwsze testy wózka SGV zakończyły się pomyślnie i spełniły oczekiwania klienta. Na początku przyszłego roku planujemy dalszy etap testów. Ostatecznie zgodnie z projektem przewidziane są: implementacja wózków SGV i całkowita eliminacja aktualnie stosowanych środków.
Jednym z zadań czwartej rewolucji przemysłowej jest usprawnianie procesów produkcyjnych, dążenie do doskonalenia tych, które uniemożliwiają optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów i energii oraz wzrost wydajności pracy. Alternatywnym rozwiązaniem automatycznego transportu jest przedstawiony system VersaBox powered by Crusar, który w swoich projektach logistycznych wykorzystuje firma Crusar. Roboty automatycznie pobierają, przewożą i odstawiają ładunek pomiędzy dowolnymi punktami w magazynie. Prosta i szybka obsługa, intuicyjny panel sterowania oraz elastyczność systemu to jedne z ważniejszych cech przemawiających za jego wyborem. Potencjał systemu dostrzegamy zarówno my, jak również nasi klienci.
Współzałożycie Versabox |
Kierownik działu inżynierii i konsultingu |