Stworzenie przestrzeni magazynowej skutecznie wspierającej proces dystrybucji części zamiennych to zadanie równie skomplikowane, jak złożone stają się konstrukcje i wyposażenie współczesnych pojazdów. Centrum logistyczne dużego dystrybutora to setki tysięcy składowanych towarów (indeksów), kilometry ścieżek magazynowych oraz rosnąca automatyzacja. Oto krótki przewodnik, który pomoże zmierzyć się z tym wyzwaniem.
Procesy optymalizacji funkcjonowania łańcucha dostaw z uwzględnieniem instrumentów takich jak VMI (vendor managed inventory) czy metody „just in time”, stają się priorytetem w sektorze motoryzacyjnym. Korzystanie z indywidualnie zaprojektowanego i stworzonego od podstaw magazynu klasy A stanowi nieocenione wsparcie dla całości procesu logistycznego także w branży części zamiennych.
Oczywistym atutem takiego magazynu powinna być lokalizacja zapewniająca jak najlepsze warunki dla dystrybucji – regionalnej, ogólnokrajowej lub międzynarodowej. Wskazane jest zatem położenie w bezpośrednim sąsiedztwie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Biorąc pod uwagę komfort pracowników danego obiektu, warto, aby oferował on również możliwie dogodny dostęp do transportu publicznego a także odpowiednią ilość miejsc parkingowych.
We wnętrzu hali dokładnego przemyślenia wymaga lokalizacja i wielkość przestrzeni przewidzianej dla dostaw z zewnątrz, właściwego składowania, a także kompletowania, pakowania i przygotowania części do dalszej wysyłki. Odpowiednio zaplanowany magazyn umożliwia też sprawne zarządzanie logistyką zwrotów, z uwzględnieniem kontroli jakości, segregacji, serwisu lub utylizacji części. W zależności od potrzeb danej firmy oraz liczby pracowników, w budynku może powstać też odpowiedniej wielkości strefa biurowa i socjalna.
Punktem wyjścia do planowania przestrzeni magazynowej dla dystrybutora części samochodowych powinna być zawsze analiza charakterystyki składowanego towaru. W tego typu obiektach przewiduje się zatem strefy na asortyment zróżnicowany nie tylko pod względem rozmiarów, ale też wartości, wrażliwości na uszkodzenia czy zagrożenia pożarowego jakie może stwarzać.
Dla sprawnego zarządzania towarem w głównej części magazynu wprowadza się antresolowy system regałów, ze zautomatyzowanymi taśmociągami i mechanizmem sortującym paczki do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu kierunków docelowych. Można również wydzielić przestrzeń do składowania znormalizowanych palet lub opakowań o niestandardowych wymiarach. Dodatkowa, zadaszona powierzchnia magazynowa może też powstać poza głównym budynkiem – takie rozwiązanie zastosowano np. w centrum dystrybucyjnym Grupy BMW zrealizowanym przez firmę Goodman w Świecku.
Produkty takie jak opony, oleje silnikowe, aerozole czy inne elementy łatwopalne lub wybuchowe, wymagają wydzielenia specjalnych stref odporności ogniowej. Ściany takiego magazynu muszą odpowiednio dłużej powstrzymywać ogień, a ponadstandardowy system zraszaczy o wyższej wydajności zapewnia lepszą ochronę przed rozprzestrzenianiem się pożaru. Rozwiązania takie zastosowane zostały np. w magazynie, który Goodman stworzył w Sosnowcu dla ILS – firmy logistycznej będącej częścią Inter Cars Group. W obiekcie tym ponad jedna trzecia powierzchni spełnia podwyższone normy ochrony przeciwpożarowej. Jeśli w magazynie składowane są cenne elementy o wyższej wartości, wprowadza się też dodatkową ochronę dostępu.
Podobnie jak w obiektach tworzonych dla innych branż, również magazyny dla sektora automotive charakteryzują się coraz większą troską o środowisko naturalne. Coraz szersze zastosowanie znajdują w nich rozwiązania energooszczędne. To między innymi oświetlenie LED, które stosuje się już coraz częściej w całości obiektu. Inne rozwiązania wpływające jednocześnie na ochronę środowiska i niższe koszty eksploatacji to m.in. oświetlenie włączane poprzez czujki ruchu, czy doświetlenie stref załadunku naturalnym światłem poprzez zastosowanie dodatkowych świetlików. Dodatkowe oszczędności mogą wygenerować energooszczędne systemy HVAC, ponadstandardowa izolacja termiczna, system odzysku i wykorzystania wody szarej, czy elementy inteligentnego zarządzania budynkiem, np. indywidualne, zdalne opomiarowanie zużycia mediów („smart metering”).
Współpraca z doświadczonym deweloperem i zarządcą centrów logistycznych – od etapu projektowania i budowy, po funkcjonowanie gotowego obiektu – zdecydowanie zwiększa szanse na stworzenie funkcjonalnej przestrzeni wspierającej biznes dystrybutora przez długie lata.
Jarosław Czechowicz – Country Managera Goodman Poland