Przepisy proekologiczne zmuszają producentów samochodów do coraz większego komplikowania silników spalinowych. Ogranicza się w ten sposób emisję CO2, ale jednocześnie traci się na niezawodności i żywotności jednostek napędowych. Wskutek tych zmian coraz mocniejszą alternatywą dla tradycyjnych pojazdów są samochody hybrydowe. Ich popularność rośnie, ale na razie dobrze zarabiają na tym jedynie dwa koncerny.
Wysoka bezawaryjność, niskie spalanie – szczególnie podczas jazdy w mieście, a także niższe wydatki eksploatacyjne, m.in. na wymianę klocków i tarcz hamulcowych – to wszystko sprawia, że samochody hybrydowe zyskują na popularności. Dzieje się tak również w Europie. O ile w 2012 roku z salonów samochodowych wyjechało 149,8 tys. hybryd, to w roku 2013 było to już 214,2 tys. pojazdów. Zmotoryzowani stawiają na połączenie jednostki benzynowej i elektrycznej. W 2013 roku w Europie sprzedano 170 tys. pojazdów o takim napędzie. W tym samym czasie na hybrydy wykorzystujące silniki Diesla zdecydowało się blisko 38 tys. osób. Co ciekawe, na wzrastającym rynku na popularności straciły hybrydy z gniazdkiem (plug-in). W 2012 roku sprzedano ich 7,3 tys., a w 2013 roku już tylko 5,7 tys. Którym markom ufają klienci ze Starego Kontynentu?
Wśród hybryd króluje Toyota. Producent, który spopularyzował to rozwiązanie i ma największe doświadczenie w produkowaniu takich samochodów, rządzi niepodzielnie. W 2013 roku całe podium sprzedaży aut hybrydowych w Europie zajęły modele tej marki, a były to: Auris (53,4 tys.), Yaris (48,8 tys.) i Prius (16 tys.). Na czwartym miejscu znalazł się Peugeot 508 Hybrid4 (9,8 tys.) wykorzystujący silnik Diesla, a dalej Lexus CT 200h (9,3 tys.), Peugeot 3008 Hybrid4 (8,5 tys.), Mitsubishi Outlander PHEV (8,2 tys.), Toyota Prius + (8,2 tys.), Volvo V60 Plug-in-Hybrid (8 tys.), a pierwszą dziesiątkę zamknął Citroen DS5 Hybrid4 (6,2 tys.).
Na popularności hybryd na razie najbardziej zyskują Toyota i PSA. Przyszłość może jednak przynieść nowych poważnych graczy na tym rynku. Mitsubishi Outlander PHEV, czyli hybrydowy SUV typu plug-in, już w pierwszym roku sprzedaży cieszy się dużą popularnością. Ofensywę modeli hybrydowych przygotowuje również Honda, której na razie nie udało się przebić z modelami Insight oraz CR-Z.
Źródło: Automotive News Europe
tb, moto.wp.pl