Szanowni Państwo,
Komisja Europejska zwraca uwagę Państwom Członkowskim że homologacja pojazdów automatycznych jest możliwa już teraz – w oparciu o artykuł 20 w dyrektywie ramowej 2007/46 (określającej zasady homologacji w UE): „Exemptions for new technologies or new concepts”. Analogiczny artykuł istnieje również w Reg. 858/2018, który to Regulamin zastąpi Dyrektywę 2007/46 we wrześniu 2020 (artykuł 39).
Komisja Europejska opublikowała również niedawno szkic wytycznych do homologacji (w oparciu o ww. artykuły) pojazdów automatycznych na poziomie SAE 3 i 4 (w skali 6-stopniowej, gdzie stopień 6 oznacza pojazd w 100% automatyczny, w ogóle nie wymagający kierowcy) – w roboczym dokumencie pod tytułem „GUIDELINES ON THE EXEMPTION PROCEDURE FOR THE EU APPROVAL OF AUTOMATED VEHICLES” (https://ec.europa.eu/growth/content/exemption-procedure-eu-approval-automated-vehicles-give-your-views-draft-guidelines_en). Oto wybrane przeze mnie najważniejsze tezy z tego dokumentu:
1) wytyczne dotyczą homologacji unijnej dla pojazdów produkowanych seryjnie. Jeśli chodzi o pojazdy jednostkowe – te powinny być dopuszczane do ruchu na zasadzie krajowych dopuszczeń jednostkowych.
2) Państwo Członkowskie, które podejmuje się homologowania pojazdu stosującego nową technologię (np. pojazdu automatycznego), może udzielić homologacji tymczasowej, ważnej tylko na jego terytorium (jakkolwiek inne Państwa Członkowskie mogą uznać taką homologację za ważną na swoim terytorium również). Następnie wysyła o niej informację do Komisji Europejskiej, która analizuje taką homologację i zrealizowane testy i decyduje, czy ta tymczasowa homologacja może stać się homologacją unijną (pozwalającą na dopuszczanie przedmiotowego pojazdu do ruchu na terenie całej UE).
3) w przedmiotowym dokumencie określone są ogólne wymagania dotyczące bezpieczeństwa pojazdów automatycznych. M.in. dla danego typu pojazdu powinien być jasno określony obszar, w którym pojazd może być używany w trybie autonomicznym (Operational Domain, OD). Obszar taki jest zdefiniowany przez warunki ruchu, warunki geograficzne, pogodowe, zakres prędkości itp. System jazdy automatycznej powinien oddawać kontrolę kierowcy (lub jeśli to jest niemożliwe – bezpiecznie zatrzymywać pojazd) w momencie, kiedy zbliża się do granicy OD. Ponadto system jazdy automatycznej powinien spełniać wymagania dot. cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa funkcjonalnego (ISO 26262) i bezpieczeństwa operacyjnego (system-theoretic process analysis, STPA).
To tylko skromny wyciąg z wytycznych Komisji Europejskiej – zainteresowanych zachęcam do przeczytania całego dokumentu.
Draft Guideline regarding Safety Technology for Automated Vehiclesv3.1