Ambitne plany rozwojowe GreenWay na 2019 rok obejmują ponad dwukrotnie wyższą niż w ubiegłym roku liczbę ładowarek oddanych do użytku, w tym pierwsze ultraszybkie ładowarki o mocy 350 kW, instalację magazynów energii, a także rozwinięcie sprzedaży akcesoriów i ładowarek.
Na koniec roku w sieci GreenWay zarejestrowanych było ponad 1800 osób. W ciągu roku do grona zarejestrowanych użytkowników sieci przyłączało się więc średnio ponad 150 kierowców. Dla porównania – w Polsce średnio w miesiącu rejestrowanych jest około 100 samochodów elektrycznych.
Istotnym wydarzeniem z punktu widzenia rozwoju polskiego rynku było wprowadzenie w maju 2018 r. odpłatności za usługi ładowania w sieci GreenWay. Jak podkreśla firma, GreenWay jest do tej pory jedynym operatorem w kraju, który formalnie wyszedł poza fazę pilotażową wdrożenia swoich usług. Po początkowym spadku popytu na usługi, w szczególności ze strony firm flotowych, zainteresowanie usługami spółki wzrosło ponad dwukrotnie głównie dzięki znacznej rozbudowie sieci.
Nowe plany rozwoju
Ważnym wydarzeniem w rozwoju spółki była podpisana w październiku 2018 roku umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który zdecydował się wesprzeć GreenWay kwotą kredytu wysokości 70 mln PLN. Ma ona umożliwić rozbudowę sieci liczącej łącznie około 850 obiektów w ciągu trzech lat na terenie Polski i innych krajów regionu (macierzystej Słowacji, Czechach i krajach bałtyckich).
– Miniony rok to dla GreenWay Polska czas intensywnej budowy sieci i uwiarygodnienia naszych planów inwestycyjnych w ramach współpracy z EBI – mówi Rafał Czyżewski, prezes zarządu GreenWay Polska. – To także możliwość aktywnego uczestniczenia w budowie elektromobilności w Polsce i popularyzacji ekologicznego transportu.
W obecnym, 2019 roku, GreenWay Polska zamierza zainstalować 136 ładowarek, w tym 83 szybkich (50-150 kW), 7 ultraszybkich (350 kW), 39 AC (22 kW). Uruchamianie ładowarek jest uzależnione od kwestii formalnych związanych z przyłączaniem stacji do sieci operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD), a już w niedalekiej przyszłości od odbiorów technicznych dokonywanych przez Urząd Dozoru Technicznego. W 2019 przy stacjach GreenWay pojawi się także 7 GridBoosterów (magazynów energii). Dodatkowo, firma chce rozwinąć sprzedaż akcesoriów i ładowarek, a na późniejszym etapie stworzyć własną markę ładowarek AC.
Nowi partnerzy GreenWay
Po Nissanie i BMW, do grona partnerów GreenWay dołączył Renault Polska. Samochody elektryczne tej właśnie marki (Renault ZOE) pojawiły się w ofercie Traficar, który energię do ich zasilania uzupełniał z ładowarek GreenWay. – Systematycznie rośnie liczba firm, które podejmują z nami współpracę partnerską. Jesteśmy dumni, że są wśród nich takie podmioty, jak IKEA czy Kaufland. Pokazuje to też zalety przyjętego przez nas modelu rozwoju biznesu – naszą intencją nie jest jedynie stawianie ładowarek, ale całościowa, kompleksowa obsługa klienta e-mobilnego. Dlatego rozszerzamy sieć również poprzez naszych partnerów, oferując im usługę operatorską, jednocześnie zarządzamy całościowo tym systemem – dodał Rafał Czyżewski. – Chcemy też zaistnieć szerzej w sektorze konsumenckim, oferując dodatkowe produkty i usługi oraz wsparcie dla naszych klientów.
Spółka GreenWay Polska do 2020 roku planuje instalacje 200 stacji ładowania samochodów elektrycznych, w tym 10 ultraszybkich i 135 szybkich. W miejscach o zwiększonym zapotrzebowaniu na usługi ładowania zostaną zainstalowane magazyny energii, które skrócą czas oczekiwania na ładowanie, a także zmniejszą obciążenie sieci energetycznej w godzinach szczytu. Spółka planuje także rozwój sieci wraz z zainteresowanymi partnerami. Oprócz usług ładowania, firma świadczyć będzie usługę zarządzania infrastrukturą ładowania na zlecenie innych podmiotów.