Celem jest stworzenie do 2020 roku opłacalnego systemu ogniw paliwowych oraz technologii przechowywania wodoru
Firmy General Motors i Honda ogłosiły zawarcie długoterminowej umowy dotyczącej wspólnego opracowania systemu ogniw paliwowych nowej generacji oraz technologii przechowywania wodoru. Zakłada się, że współpraca, zaplanowana do roku 2020, przyniesie sukces dzięki dzieleniu doświadczeń, ekonomii skali oraz wspólnej strategii zaopatrzenia.
Firmy GM i Honda planują współpracować z udziałowcami, aby rozwinąć infrastrukturę stacji tankowania wodoru, które odgrywają kluczową rolę w kwestii długoterminowej rentowności pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi, a także popularności takich aut wśród klientów.
GM i Honda to liderzy w zakresie opracowywania technologii ogniw paliwowych. Według wskaźnika CEPGI (Clean Energy Patent Growth Index), GM i Honda zajmują odpowiednio pierwsze i drugie miejsce pod względem liczby patentów dotyczących ogniw paliwowych zgłoszonych w latach 2002-2012 (łącznie ponad 1 200).
„Niniejsza współpraca opiera się na doświadczeniu firm Honda i GM, jako liderów w dziedzinie opracowywania technologii wodorowych ogniw paliwowych – powiedział Dan Akerson, prezes GM i CEO. „Jesteśmy przekonani, że to najlepszy sposób na rozwinięcie tej ważnej technologii, która może zmniejszyć nasze uzależnienie od ropy naftowej i doprowadzić do stworzenia zrównoważonej mobilności”.
Takanobu Ito, prezydent i dyrektor zarządzający Honda Motor, powiedział: „Wśród wszystkich bezemisyjnych technologii na szczególną uwagę zasługują pojazdy elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi, które oferują zasięg i czas tankowania porównywalne z samochodami napędzanymi tradycyjnymi silnikami. Honda i GM dążą do rozpowszechnienia tej ekologicznej technologii, dlatego cieszę się, że podejmujemy współpracę mającą na celu połączenie naszych doświadczeń i stworzenie zaawansowanego systemu, który będzie zarówno wydajny, jak i przystępny cenowo”.
W ramach realizowanego od 2007 roku programu testów drogowych Project Driveway flota 119 samochodów GM zasilanych wodorem przejechała łącznie blisko 3 miliony mil w rzeczywistych warunkach drogowych. To więcej niż pojazdy jakiegokolwiek innego producenta.
Japońska firma rozpoczęła sprzedaż Hondy FCX na zasadach leasingu w 2002 roku, dostarczając klientom w Stanach Zjednoczonych i Japonii 85 takich aut, w tym wiele egzemplarzy modelu FCX Clarity nowej generacji, który w 2009 roku zdobył nagrodę World Green Car.
Honda dostarczyła te samochody nabywcom z USA i zebrała istotne dane dotyczące ich eksploatacji w rzeczywistych warunkach drogowych.
W 2015 Honda planuje wprowadzić na rynek następcę modelu FCX Clarity, który początkowo pojawi się w Japonii i Stanach Zjednoczonych, a następnie w Europie.
Firma GM ogłosi plany dotyczące produkcji ogniw paliwowych w późniejszym terminie.
Technologia ogniw paliwowych jest odpowiedzią na wiele problemów związanych z dzisiejszą motoryzacją takich jak uzależnienie od ropy naftowej, emisja spalin, wydajność, zasięg i czas tankowania.
Pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem pozyskiwanym z odnawialnych źródeł, jak wiatr czy biomasa. Takie pojazdy wydzielają jedynie parę wodną.
Co więcej, zasięg samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi wynosi nawet 640 kilometrów, a ich tankowanie trwa tylko trzy minuty. Ta nowoczesna technologia napędowa może być wykorzystywana w małych, średnich i dużych pojazdach.
Źródła GM/Honda
IBRM Samar