Strategie, ambicje i plany 20 ważnych polskich eksporterów i podmiotów inwestujących za granicą. Ich praktyczna biznesowa odpowiedź na załamanie kontaktów gospodarczych ze Wschodem. Opinie czołowych menedżerów o perspektywach polskiej ekspansji gospodarczej za granicą. To główne treści raportu przygotowanego przez dziennikarzy Grupy PTWP specjalnie na II Wschodni Kongres Gospodarczy.
Polski eksport ma się nie najgorzej, rosną także nasze inwestycje za granicą. Jednak ostatnie lata i miesiące były okresem testów, które sprawdziły biznesową wartość zagranicznych projektów, a niekiedy stanowiły impuls do modyfikacji czy zmiany strategii eksportowej. W jaki sposób na polskim eksporcie odbija się polityczny kryzys na wschodzie Europy? Czy polskie firmy potrafiły skompensować sobie utracone korzyści większą aktywnością na alternatywnych rynkach?
Raport 20 Eksport – powstał w wyniku opracowania ankiet i wywiadów – nie ma ambicji naukowych czy statystycznych. Jego zaletą jest natomiast prestiżowa baza badania. O zdanie pytano znane polskie firmy z różnych branż, od lat osadzone na obcych rynkach. Wielogłos reprezentatywnych dla polskiej ekspansji zagranicznej praktyków ma też inny walor – weryfikuje opinie administracji i teoretyków, wskazuje konkretne, dobre eksportowe praktyki.
Jak wynika z raportu, załamanie na rynkach wschodniej Europy (Rosja, Ukraina) z różną siłą i w niejednakowy sposób odbiło się na kondycji eksporterów. Poważnym problemem okazało się embargo (producenci żywności), ale równie niekorzystnie, a szerzej na biznes wpłynęła dewaluacja rubla i spadek możliwości nabywczych odbiorców na Wschodzie.
– Nawet gdyby nie wprowadzono barier politycznych, sprzedaż do Rosji też by ucierpiała. Tania ropa, słabszy rubel i inflacja w sumie dają spadek realnych dochodów obywateli i popytu – uważa Edward Bajko, prezes SM Spomlek. – Co więcej, problemy rosyjskiej gospodarki bezpośrednio wpływają na kondycję innych państw, nie tylko tych należących do Unii Celnej (Armenia, Białoruś, Kazachstan, Kirgistan), ale także innych, np. Mołdawii i Azerbejdżanu.
Dwudziestu o strategiach
Ograniczenie lub zamrożenie działań było w niektórych przypadkach jedynym sposobem uniknięcia strat, jednak większość firm od razu podjęła działania w celu kompensowania spadków. Większość badanych firmy traktuje perturbacje na Wschodzie jako stan przejściowy, podtrzymując swoją obecność na „wschodnich przyczółkach”.
Część przedsiębiorstw wybiera z kolei ucieczkę do przodu, co jednak zależy od specyfiki ich działania, ekspozycji na administracyjne ograniczenia i od udziału eksportu na Wschód w całości przychodów. Intensyfikując obecność w Rosji, w dopuszczalnych przez tamtejsze regulacje formach, zajmuje lepsze pozycje rynkowe – jednocześnie zabezpieczając się poprzez aktywność w stabilniejszych rejonach.
Ekspansja na rynki odległe często oznacza równoważenie (wschodnio)europejskiego ryzyka przez równie, choć z innych powodów, ryzykowną działalność. Menedżerowie zauważają, że wymuszona wschodnim kryzysem dywersyfikacja może oznaczać otwarcie nowych rynków i nowych możliwości i – per saldo – poprawić międzynarodową pozycję ich firm.
– Rozbudowując swoją obecność na rynkach Europy Zachodniej, Amica uniezależnia się od Wschodu – podkreśla Andrzej Sas, wiceprezes zarządu ds. handlu i marketingu w Amica Wronki. – Dzięki temu kondycja firmy nie tylko nie zachwiała się podczas obecnej, trudnej sytuacji na Wchodzie, ale również jest na tyle dobra, że Amica skupia się na poważnych inwestycjach w moce produkcyjne i przejmowaniu firm zagranicznych.
Przykładem tej aktywności jest przejęcie w 2015 roku spółki Sideme, która zajmuje się dystrybucją AGD. Transakcja ma pomóc w kilkakrotnym zwiększeniu sprzedaży na rynku francuskim.
W dynamicznie zmieniającej się sytuacji politycznej, przy wahaniach cen surowców i kursów walut niestabilność stała się immanentną cechą działania na globalnym rynku. Polskie firmy szybko uczą się zarządzać ryzykiem i budować na niepewnym gruncie. Zdają sobie przy tym sprawę, że tam, gdzie panują lepsze (bardziej przewidywalne) warunki dla biznesu, należy być przygotowanym na silniejszą konkurencję.
AUTOR: WNP.PL (OFF) – http://motoryzacja.wnp.pl/geopolityka-testuje-polski-eksport,257994_1_0_0.html