Amerykański koncern zainwestuje 250 mln EUR. Dostanie grant od rządu.
„PB” zapowiedział tę inwestycję w sierpniu 2013 r., a premier Piechociński tweetował w niedzielę, żeby pilnie śledzić informacje, bo coś się w drugim tygodniu lutego wydarzy. Wydarzyło się. GM poinformował, że zainwestuje 250 mln EUR (1,04 mld zł) w fabrykę silników w Tychach. Będzie tu produkować silniki wysokoprężne nowej generacji o średniej pojemności (dokładniej czterocylindrowe silniki Diesla o pojemności 1,6 l wykonane w całości z aluminium). Rozpoczęcie produkcji planowane jest w 2017 r. GM zbuduje nowe hale — powierzchnia powiększy się o 30 proc.
Powstaną magazyn oraz nowe linie produkcyjne i testowe. Spółka zwiększy moce tyskiego zakładu do 200 tys. silników rocznie.
Będzie więcej?
O planach GM „PB” informował w sierpniu. Ale wtedy była mowa o trochę większej inwestycji. Miała sięgnąć 1,5 mld zł i stworzyć 200 etatów, w tym dla 50 osób z wyższym wykształceniem oraz zwiększyć moce do 300 tys. silników rocznie. W grę wchodziło także uruchomienie produkcji małych silników benzynowych.
— Na dziś zapadła decyzja o silnikach Diesla, co nie zamyka drogi dla innych projektów — mówi Wojciech Osoś z General Motors Poland.
GM czekał na zachętę od rządu. Rozważał ulokowanie projektu także na Węgrzech, w Niemczech i Meksyku. Do niedawna nie mógłby otrzymać w Polsce rządowego grantu, bo zgodnie z przepisami było to niemożliwe w regionach, gdzie bezrobocie jest poniżej 75 proc. średniej krajowej. MG zapis zniosło.
— GM otrzyma grant rządowy — potwierdza Ilona Antoniszyn- Klik, wiceminister gospodarki. Zgodnie z pierwotnymi parametrami inwestycji GM miał otrzymać 47,8 mln zł grantu oraz zwolnienie z CIT w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i zwolnienie z podatku od nieruchomości wysokości 61 mln zł. Inwestycja o mniejszych parametrach dostanie odpowiednio niższą pomoc publiczną.
Jest miliard
Choć projekt jest nieco mniejszy, jest to i tak świetna informacja.
— Nowa rodzina wysokoprężnych jednostek napędowych stanowi istotny element naszej ofensywy silnikowej. Doceniamy dobrą jakość i wysoką wydajność naszego polskiego zakładu i z nadzieją czekamy na wdrożenie tego wyjątkowego projektu — mówi Peter Thom, członek zarządu spółki Adam Opel AG oraz wiceprezes General Motors Europe, odpowiedzialny za produkcję w Europie. Premier Piechociński uważa, że to bardzo dobra wiadomość nie tylko dla regionu, ale również dla całej gospodarki.
— Nowa inwestycja jest kolejnym etapem rozwoju zakładu GM Manufacturing Poland, który zabezpiecza jego przyszłość. Dzięki szerokiej gamie nowoczesnych silników i samochodów jesteśmy częścią ofensywy produktowej marki Opel/ Vauxhall — uważa Andrzej Korpak, dyrektor generalny GM Manufacturing Poland.
Fabryki GM Manufacturing Poland w Gliwicach i Tychach zatrudniają 3500 osób. Produkowane są tam samochody Opel Astra, kabriolet Opel Cascada oraz silniki wysokoprężne o pojemności 1,7 l. Suma inwestycji GM w Polsce, łącznie z dzisiaj ogłoszonym projektem, wyniesie ponad 1 mld EUR. W kwietniu 2013 r. GM zwiększył swoje udziały w fabryce silników Diesla, w której współwłaścicielem był Isuzu Motors, z 60 do 100 proc. Na grant rządowy liczy jeszcze jedna firma motoryzacyjna — Michelin, który planuje rozbudowę olsztyńskiej fabryki. Obiecał 379,5 mln zł inwestycji i 51 dodatkowych etatów. Spółka chciała rozpocząć produkcję opon do pojazdów rolniczych.
Puls Biznesu, Małgorzata Grzegorczyk