Ford podał szczegóły dotyczące siedmiu z trzynastu nowych, globalnych samochodów elektrycznych, które firma zamierza wprowadzić do sprzedaży w ciągu najbliższych pięciu lat.
Wśród nich znalazły się hybrydowe wersje kultowych modeli F-150 pickup i Mustang przeznaczone na rynek w Stanach Zjednoczonych, a także hybrydowy van Transit Custom w wersji plug-in przeznaczony na rynki Europy oraz w pełni elektryczny SUV o zwiększonym zasięgu wynoszącym przynajmniej 480 kilometrów (300 mil), który będzie oferowany na całym świecie.
Ford ogłosił także plany związane z inwestycją rzędu 700 mln dolarów w rozszerzenie zakładu Flat Rock Assembly Plant w Michigan, w którym obok modeli Mustang i Lincoln Continental mają być produkowane zaawansowane technicznie samochody autonomiczne i elektryczne. Wraz z rozwojem fabryki powstanie w niej 700 nowych miejsc pracy.
Podjęte działania są częścią wartej 4,5 mld dolarów inwestycji w samochody elektryczne realizowanej do roku 2020, w ramach której klienci na całym świecie otrzymają nowoczesne, mocne i wydajne paliwowo modele. Plany te są również skupione wokół transformacji Forda w firmę oferującą samochody oraz usługi mobilne, mając na celu objęcie wiodącej pozycji na rynku pod kątem innowacji z zakresu samochodów autonomicznych i elektrycznych oraz nowoczesnych rozwiązań mobilnych.
„Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne na całym świecie, w związku z czym Ford chce przejąć pozycję lidera w zakresie oferowania klientom szerokiej gamy pojazdów z napędem elektrycznym, a także usług i rozwiązań, które ułatwiają życie,” powiedział Mark Fields, prezes Forda i dyrektor zarządzający. „Nasze inwestycje oraz nowe modele stanowią odzwierciedlenie naszego przeświadczenia, iż w ciągu najbliższych 15 lat globalna oferta samochodów zelektryfikowanych przewyższy ofertę aut z napędem spalinowym.”
Plan Forda dotyczący pojazdów EV zakłada elektryfikację najbardziej popularnych samochodów osobowych, aut użytkowych, SUV-ów oraz modeli o wysokich osiągach, aby uczynić je bardziej wydajnymi i przyjemniejszymi w prowadzeniu.
Siedem globalnych modeli ogłoszonych dziś w ramach nowego planu:
• Nowy, w pełni elektryczny mały SUV, który pojawi się na rynku do roku 2020, oferujący zasięg wynoszący przynajmniej 480 kilometrów (300 mil). Model ten będzie budowany w fabryce Flat Rock i sprzedawany w Ameryce Północnej, Europie i Azji.
• Wielkoseryjny samochód autonomiczny zaprojektowany do wykorzystania w zakresie usług związanych z mobilnością, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing), początkowo oferowany w Ameryce Północnej. Model hybrydowy zadebiutuje w roku 2021 i będzie wytwarzany w fabryce Flat Rock.
• Hybrydowa wersja bestsellerowego pickupa F-150 dostępna do roku 2020 w Ameryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Ford F-150 Hybrid, produkowany w należącej do Forda fabryce Dearborn Truck Plant, zaoferuje duże możliwości holownicze i transportowe oraz możliwość pracy, jako mobilny generator.
• Hybrydowa wersja kultowego Mustanga, oferująca moc silnika V8 oraz wysoki moment obrotowy w niskim zakresie prędkości obrotowych. Mustang Hybrid, budowany w zakładzie Flat Rock Plant, zadebiutuje w 2020 roku i będzie początkowo dostępny w Ameryce Północnej.
• Transit Custom w wersji plug-in hybrid dostępny w 2019 roku w Europie. Samochód został zaprojektowany, aby obniżyć koszty eksploatacji na ulicach nawet najbardziej zatłoczonych miast.
• Dwa nowe, hybrydowe samochody policyjne przeznaczone do pościgów. Jedna z dwóch nowych hybryd będzie budowana w Chicago, przy czym oba modele zostaną wyposażone w oprzyrządowanie policyjne w dedykowanym, należącym do Forda centrum modyfikacji samochodów policyjnych w Chicago.
Oprócz tego Ford ogłosił, iż globalną gamę samochodów użytkowych będą tworzyły pierwsze hybrydy, w których silniki wolnossące zostaną zastąpione jednostkami EcoBoost®, co pozwoli w dalszym stopniu obniżyć zużycie paliwa i zwiększyć osiągi.
Firma planuje też wdrożyć na rynkach całego świata usługi i rozwiązania dla samochodów zelektryfikowanych. Obejmują one zarządzanie flotą pojazdów EV, planowanie tras oraz rozwiązania telematyczne.
Budujemy przyszłość
Aby przygotować się na nadejście nowej ery transportu osobistego, Ford utworzy u siebie bezpośrednio dodatkowe 700 miejsc pracy i zainwestuje 700 mln dol. w ciągu najbliższych czterech lat, tworząc Centrum Innowacji Produkcyjnej w swojej fabryce Flat Rock Assembly Plant. Jej pracownicy będą produkować całkowicie nowego, miejskiego SUV-a o zwiększonym zasięgu, a także w pełni autonomiczny samochód zaprojektowany z myślą o usługach związanych z mobilnością, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing) oraz legendarnego Mustanga i Lincolna Continental.
„Jestem zachwycony tym, że udało nam się uchronić dodatkowe miejsca pracy dla amerykańskich pracowników należących do UAW-Ford (UAW – Związek Zawodowy Pracowników Przemysłu Motoryzacyjnego)”, skomentował Jimmy Settles, wiceprezes UAW, National Ford Department. „Pracownicy i pracownice Flat Rock Assembly wykazali się ogromnym zaangażowaniem w wytwarzanie produktów wysokiej jakości, jesteśmy przekonani że będą równie dobrze wykonywać swoją pracę przy produkcji nowej generacji zaawansowanych technologicznie pojazdów.”
Dodatkowa inwestycja w rozwój fabryki Flat Rock Assembly Plant została zaczerpnięta z 1,6 miliarda dolarów, które pierwotnie miały być zainwestowane w nową fabrykę w Meksyku.
Dziś Ford oświadczył, że wycofuje się z planów wybudowania nowej fabryki w San Luis Potosi w Meksyku. Oznajmił również, że model Focus kolejnej generacji będzie wytwarzany w istniejącej fabryce w Hermosillo w stanie Michigan, aby zwiększyć rentowność firmy i zapewnić kompaktowemu modelowi finansowy i rynkowy sukces. Dzięki temu z taśm fabryki Michigan Assembly Plant w Wayne w stanie Michigan, gdzie obecnie produkowany jest Focus, będą zjeżdżać dwa sztandarowe modele Forda, co pozwoli tym samym zachować 3500 amerykańskich miejsc pracy.
Elektryfikacja za sprawą unikatowych technologii
Bazując na doświadczeniu zebranym na przestrzeni dwóch dekad, Ford wykorzystuje zdobytą wiedzę do stworzenia opatentowanej technologii, oprogramowania i usług stworzonych z myślą o właścicielach lekkich ciężarówek i SUV-ów, miłośnikach samochodów sportowych, właścicielach dużych flot samochodów użytkowych, a także o wszystkich pozostałych kierowcach.
„Globalna strategia Forda dotycząca samochodów elektrycznych opiera się na wykorzystaniu naszych silnych stron”, mówi Raj Nair, wiceprezes wykonawczy Forda i dyrektor ds. technicznych z działu rozwoju produktu. „Podczas gdy niektóre firmy zdają się skupiać na marketingowych hasłach i liczbach, nam zależy na dostarczeniu klientom jeszcze większej ilości tego, za co kochają pojazdy marki Ford. To znaczy większych możliwości przewozowych lekkich ciężarówek, większej efektywności pojazdów użytkowych, lepszych osiągów samochodów sportowych – przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa.”
W tym roku Ford rozpocznie testy nowej generacji technologii napędu elektrycznego. W drugiej połowie roku w Europie koncern zamierza wypuścić na drogi model Transit Custom z napędem hybrydowym typu plug-in, wraz z całą paletą usług dotyczących mobilności, łączności, oraz rozwiązań telematycznych.
Oprócz tego, w Nowym Jorku i wielu innych dużych miastach w USA, Ford testuje flotę składającą się z 20 hybrydowych taksówek Transit Connect oraz prototypy aut dostawczych z napędem hybrydowym w najbardziej wymagającym ruchu drogowym na świecie.
Wspomniane Transity Connect bazują na sukcesie pierwszej hybrydowej taksówki na świecie – Forda Escape Hybrid – który był również pierwszym hybrydowym SUV-em i pierwszą hybrydą produkowaną w Ameryce Północnej. Wiele egzemplarzy modelu Escape Hybrid wciąż jeździ po drogach jako taksówki, wożąc pasażerów na dystansie ponad 350 tys. mil (ok. 560 tys. km) każda, wciąż wykorzystując oryginalne akumulatory.
Obecnie Ford jest liderem sprzedaży wśród producentów hybryd typu plug-in w Ameryce i zajmuje drugie miejsce pod względem sprzedaży zelektryfikowanych pojazdów w USA.
Nowe usługi
Korzystając z dwóch dekad doświadczenia i wiodącej pozycji w dziedzinie samochodów elektrycznych i użytkowych, Ford pracuje nad zestawem usług czyniących codzienne użytkowanie samochodów elektrycznych jeszcze łatwiejszym.
“Innowacyjne usługi mogą mieć dla klientów równie duże znaczenie jak zelektryfikowane pojazdy same w sobie,” powiedział Hau Thai-Tang, wiceprezes Ford Group i szef działu zakupów, a także lider ds. pojazdów elektrycznych Forda. „Inwestujemy w rozwiązania mające na celu umożliwić klientom indywidualnym oraz właścicielom i zarządcom flot pojazdów użytkowych płynne wdrożenie nowych pojazdów i technologii do ich codziennego życia.”
Ford już zawarł porozumienie z kilkoma innymi koncernami motoryzacyjnymi w Europie, mające na celu stworzenie sieci ultraszybkiego ładowania, która w założeniu ma być znacznie szybsza niż najbardziej wydajne sieci ładowania stosowane obecnie. Początkowo w Europie ma zostać uruchomionych 400 takich punktów. Do roku 2020 użytkownicy mają mieć dostęp do tysięcy punktów szybkiego ładowania o dużej mocy.
Ford prowadzi także pilotażowy program technologii bezprzewodowego ładowania w firmowych samochodach elektrycznych w USA oraz Europie. Sprawia ona, że ponowne ładowanie polega tylko na zajęciu miejsca parkingowego, tak aby kierowca nigdy nie zapomniał doładować akumulatora. Bezprzewodowe ładowanie zwiększa zasięg na energii elektrycznej dla osób pokonujących codziennie krótkie dystanse, nawet podczas zatrzymania pojazdu na krótki czas. Za pomocą systemu FordPass® użytkownicy mogą także zarezerwować czas ładowania.
Zrozumienie potrzeb klientów
Ford wnikliwie przeanalizował sposób, w jaki byli i obecni właściciele pojazdów elektrycznych korzystają ze swoich pojazdów. Od 2005 roku koncern sprzedał już ponad 520 tys. zelektryfikowanych pojazdów w Ameryce Północnej i 560 tys. na całym świecie.
Analizując dane zebrane od 33 tys. właścicieli Fordów z napędem elektrycznym, którzy odbyli nimi 58 mln pojedynczych podróży, Ford wyciągnął następujące wnioski:
• Dystans pokonywany codziennie przez 88 proc. klientów wynosi 60 mil (96 km) lub mniej. Dla pojazdów z napędem hybrydowym typu plug-in, średni dystans pomiędzy tankowaniami wynosi 680 mil (ok. 1094 km), sprawiając że wizyty na stacjach benzynowych należą do rzadkości.
• Klientom zależy na jak największym zasięgu na energii elektrycznej jak tylko jest to możliwe, jednak tzw. „choroba zasięgowa” (range anxiety) ustaje z czasem po przyzwyczajeniu do nowej technologii.
• 80 proc. właścicieli Fordów z napędem elektrycznym ładuje akumulatory raz dziennie; 60 proc. wykonuje tę czynność wieczorami.
• Właściciele Fordów z napędem elektrycznym łącznie podłączyli swoje pojazdy do gniazdek na 9,4 mln nocy
Znakomita większość właścicieli Fordów z napędem elektrycznym planuje zastąpić swój obecny samochód kolejnym autem zasilanym energią elektryczną, czego dowodzi dodatkowe badanie przeprowadzone przez Forda, a dokładnie:
• 92 proc. właścicieli samochodów czysto elektrycznych zasilanych energią zgromadzoną w akumulatorach deklaruje zakup kolejnego pojazdu z takim napędem w miejsce obecnego.
• 87 proc. właścicieli hybryd typu plug-in deklaruje chęć zakupu kolejnego pojazdu z takim napędem w miejsce obecnego.
Źródło:www.mototarget.pl