NSG Group właściciel marki Pilkington to jeden z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych. Działająca w ramach korporacji spółka – Pilkington Automotive Poland jest wiodącym dostawcą szyb samochodowych na pierwszy montaż (OEM) dla prawie wszystkich producentów samochodów na świecie.
W Polsce NSG Group posiada zakłady, których linie produkcyjne zabezpieczają pełny proces technologiczny, zaczynając od piasku jako głównego surowca do produkcji szkła, aż do gotowego produktu, którym dla motoryzacji jest szyba samochodowa. Zlokalizowane w Sandomierzu i Chmielowie k. Tarnobrzega zakłady produkują kilkanaście milionów szyb samochodowych rocznie i są jednymi z największych i najbardziej innowacyjnych w Europie. W Polsce powstają wszystkie rodzaje szyb dla motoryzacji, tzn. hartowane, laminowane, przednie, tylne i boczne, a szklane dachy panoramiczne.
Proces produkcji szkła płaskiego technologią float został wynaleziony przez Sir Alister’a Pilkingtona w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Technologia float okazała się rewolucją w branży, zarówno pod względem jakości, jak i efektywności produkcji szkła. Do tej pory ta metoda uważana jest za najbardziej innowacyjną i jest stosowana przez niemal wszystkich producentów szkła na świecie.
W produkcji szyb samochodowych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat nastąpiły ogromne zmiany. Szyby są coraz większe i posiadają dodatkowe właściwości związane z kontrolą hałasu i nasłonecznienia. Do jednego modelu samochodu montuje się obecnie od kilku do kilkunastu różnych wersji szyb. Dodatkowo, zwiększa się liczba nowych samochodów, które są wyposażone w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Najczęściej spotyka się system ostrzegania o niebezpieczeństwie kolizji, automatyczne hamowanie awaryjne, aktywny tempomat, asystent pasa ruchu, monitorowanie martwego pola, rozpoznawanie znaków drogowych, asystent parkowania czy chociażby adaptacyjne reflektory, które mogą swym światłem omijać pojazdy czy zmieniać światła drogowe na mijania.
Umiejscowienie systemów ADAS w pojeździe. Zdjęcie: Texas Instruments
Od przeszło 20 lat Pilkington Automotive Poland produkuje i dostarcza szyby samochodowe dla największych koncernów z branży motoryzacyjnej na całym świecie. Odbiorcami są m. in. General Motors, Daimler AG, Ford, Toyota, VW, Renault/Nissan, Fiat, Honda, PSA, MG Rover, BMW, wraz z ich markami zależnymi. Firma jest również światowym liderem w sektorze autobusów, samochodów ciężarowych oraz innych pojazdów do transportu specjalistycznego. Pilkington z jednakową uwagą traktuje również rynek wtórny, który poza gotowym produktem ma dodatkowe wymagania. Na rynek części zamiennych dostarcza szyby z logo Pilkington, które są równoważnej jakości, jak te z logo producenta samochodu. Klienci warsztatowi cenią je również za to, że większość szyb marki Pilkington jest fabrycznie wyposażonych w uszczelki, ramki na sensory lub sensory.
Klienci na rynku części zamiennych to głównie warsztaty samochodowe. Są to specjalistyczne serwisy szyb samochodowych, blacharsko-lakiernicze, sieci szybkich napraw, niezależne warsztaty samochodowe oraz ASO, które dzięki regulacjom GVO mogą kupować części oryginalnej jakości bezpośrednio u producentów części (bez logo producenta pojazdu). Szyby sprzedawane przez Pilkington Automotive Poland na rynku wtórnym mają status oryginalnych części zamiennych, klasa „Q” wg. GVO / BER. Spełniają wszystkie wymagania producentów samochodów, w tym wymagania systemów ADAS. Serwisy szyb samochodowych Pilkington Automotive Poland są wyposażone w urządzenia do wykonywania kalibracji kamer montowanych na szybach. Warto jednak dodać, że właściwa kalibracja systemu ADAS jest możliwa tylko dla szyb produkowanych zgodnie z normami OEM.
– Ważną informacją dla naszych klientów, jest fakt, że Pilkington jako jedna z niewielu firm na świecie, produkuje szyb na tych samych liniach produkcyjnych, w tych samych fabrykach, przy zastosowaniu tych samych materiałów i w taki sam sposób zarówno dla producentów pojazdów jak i na potrzeby rynku wtórnego. Wszystkie szyby z logo Pilkington mają status oryginalnych części zamiennych, czyli my jako Pilkington zapewniamy jakość. Natomiast dla przeciętnego klienta sprawa jest trudniejsza, w praktyce nie dysponuje on laboratorium, w którym mógłby sprawdzić czy kupowana przez niego szyba jest wysokiej jakości. Problemem jest słabość instytucji państwowych w Polsce formalnie odpowiedzialnych za „ochronę konsumenta”, które powinny sprawdzać jakość części samochodowych, w tym szyb, wprowadzonych do obrotu hurtowo-detalicznego w Polsce – podkreśla Janusz Kobus, Wice-Prezes Zarządu Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.
W dobie Internetu i smartfonów stale rosną oczekiwania rynku i potrzebne są coraz bardziej zaawansowane i innowacyjne sposoby zaspokajania oczekiwań klientów. Ze względu na zapotrzebowanie Towarzystw Ubezpieczeniowych, kilka lat temu Pilkington Automotive Poland otworzył Centrum Likwidacji Szkód (CLS). Wspólnie z warsztatami partnerskimi stworzono ogólnopolską sieć wymiany szyb samochodowych. Dzięki temu, każdy właściciel samochodu, kierowca lub poszkodowany może wymienić uszkodzoną szybę w najwygodniejszej dla siebie lokalizacji na terenie całej Polski. – Działania naszej sieci koordynuje nasze Call Centre. Wystarczy jeden telefon na numer 15 644 55 05, zlecenie od Ubezpieczyciela albo zgłoszenie poprzez stronę internetową „markoweszyby.pl”. Pilkington zajmie się wszystkim od A do Z, łącznie z bezgotówkową likwidacją szkody w Towarzystwie Ubezpieczeniowym – mówi Jacek Boćkowski, Szef sprzedaży detalicznej AGR w Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.
Zapraszamy do obejrzenia filmu: Pilkington – marka, tradycja, innowacyjność.