Na początek co najmniej 100 tys. aut Jeep rocznie, a później nawet dwa razy więcej chce produkować w Chinach koncern Fiata, do którego dziś należy ta legendarna marka amerykańskich samochodów terenowych.
Podczas rozpoczętych w tym tygodniu targów motoryzacyjnych w Detroit Fiat i jego amerykańska spółka Chrysler zawarli ramową umowę o produkcji aut Jeep w Chinach z tamtejszą firmą Guangzhou Automobile Group (GAC). Wczoraj szef Fiata Sergio Marchionne powiedział, że produkcja jeepów w Chinach może się zacząć za 1,5 roku. – Przewidujemy, że produkcja wyniesie ok. 100 tys. rocznie i będzie ją można zwiększyć do 200 tys. sztuk – stwierdził Marchionne.
Włosi zapewniają, że będą w Chinach produkować jeepy tylko na chiński rynek. Ale część amerykańskich polityków obawia się, że Fiat może przenieść do Chin część produkcji Jeepa, jednej z marek aut koncernu Chrysler. W zeszłym roku kierowcy na całym świecie kupili ok. 700 tys. jeepów.
W 2010 r. Fiat zawiązał spółkę z GAC, która pod koniec zeszłego roku otworzyła fabrykę aut z Chinach. Zakład ten może dziś produkować do 140 tys. aut rocznie, a po rozbudowie jego potencjał wzrośnie do 250-300 tys. aut rocznie. Z linii montażowych chińskiej fabryki zjeżdża na razie auto Fiat Viaggio – zmodyfikowana odmiana samochodu Dodge Dart, skonstruowanego w pracowniach Chryslera.
Na razie Fiat jest marginalnym graczem na chińskim rynku samochodowym. W zeszłym roku Chińczycy kupili 60 tys. aut marek Fiat, Chrysler i Jeep. Dla porównania: w 2012 r. GM sprzedał w Chinach ponad 2,8 mln samochodów.
Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz