Europejski wyścig w produkcji baterii

Dominujące w Azji firmy produkujące akumulatory zwiększają inwestycje w produkcję ogniw w Europie, aby dotrzymać kroku rozwojowi samochodów elektrycznych, ale europejscy producenci samochodów nie zrezygnowali z idei własnej produkcji ogniw, powodem jest rosnący rynek pojazdów elektrycznych.

Mniej niż 1% globalnej produkcji ogniw litowo-jonowych pochodzi z Europy, ale nowe fabryki lub niedawno otwarte zakłady, takie jak LG Chem z Korei Południowej, Samsung SDI i SK Innovation oraz chińska Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) pomogą zwiększyć tę liczbę od 20 do 15 procent światowej produkcji do 2025 r. Chiny są obecnie dominującym centrum produkcji ogniw litowo-jonowych na poziomie 60% całkowitej wartości globalnej, Japonia zajmuje 17%, natomiast Korea jest na trzecim miejscu – 15%.

Obecny brak produkcji ogniw stanowi barierę dla europejskich producentów samochodów, którzy realizują swoje ambitne plany zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych. Według firmy badawczej Fitch Solutions. „Masowa produkcja pojazdów elektrycznych w UE jest ograniczona z powodu braku wystarczającej zdolności produkcyjnej baterii. Import baterii z Azji pozostaje kosztowny ”.

Europa Wschodnia

LG Chem był pierwszym azjatyckim dostawcą, który otworzył fabrykę w Europie i rozpoczął produkcję w ubiegłym roku w nowym zakładzie w Polsce , produkując ogniwa dla Daimler, Porsche, Volvo, Audi, Renault i Jaguar. Według polskich doniesień medialnych, które cytowały Jong Hyun Kim, prezesa LG Chem Energy Solutions firma planuje zwiększenie rocznej zdolności produkcyjnej do 70 gigawatogodzin w ciągu najbliższych kilku lat.

Europejska ekspansja LG pozwoli Volvo skrócić czas dostawy hybrydowych wtyczek – powiedział Lex Kerssemakers, członek zarządu szwedzkiego producenta samochodów. „Zatrzymanie to dostawa baterii. W 2019 r. zaobserwujemy skrócenie czasu dostawy. ”

Samsung SDI otworzył fabrykę na Węgrzech, a SK Innovation rozpoczęło budowę węgierskiego obiektu, który zostanie otwarty w 2020 r. Wcześniej w tym roku SK Innovation poinformowało, że zbuduje drugą fabrykę na Węgrzech – nie została podana data otwarcia.

Powyższe liczby wyglądają jednak na stosunkowo małe w porównaniu z Gigafactory Tesli, zakładem wartym 5 miliardów USD w Reno w stanie Nevada, który w połowie 2018 r. osiągnął roczną stopę około 20 GWh, co czyniło go największą na świecie instalacją akumulatorów.

Ogromne potrzeby VW

LG Chem, Samsung SDI, CATL i SK Innovation zostały w ubiegłym roku nazwane dostawcami ogniw dla Grupy Volkswagen, która ma stać się największym klientem w Europie. W marcu Grupa VW poinformowała, że ​​do 2025 r. planuje wprowadzić na rynek 50 pojazdów z napędem elektrycznym na całym świecie i do 2028 r. zwiększyć swoją ofertę do prawie 70 pojazdów zasilanych akumulatorami. VW do 2023 r. zainwestuje w elektromobilność 30 mld euro. Celem producenta jest pozyskanie w Europie wszystkich jego ogniw w tym samym regionie, z wykorzystaniem trzech koreańskich dostawców. CATL jest wyznaczonym dostawcą Grupy VW dla Chin. Rozmowy producenta samochodów z SK Innovation w celu zainwestowania w Europie podobno spowodowały napięcia z LG Chem, które obecnie zajmuje dominującą pozycję w zakresie dostaw ogniw w regionie. LG Chem zagroził, że przestanie dostarczać VW Group, jeśli rozmowy pójdą naprzód.

Baterie odpowiadają za około 20 do 30 procent kosztów materiałów w samochodzie elektrycznym, dlatego Grupa VW uważa, że ​​opracowanie technologii akumulatorów we własnym zakresie powinno być „podstawową kompetencją”, podała firma w raporcie rocznym z 2018 roku. „Biorąc pod uwagę stale rosnące zapotrzebowanie, przyglądamy się również możliwemu udziałowi w naszych własnych zakładach produkujących ogniwa akumulatorowe w Europie” – powiedział Herbert Diess dziennikarzom podczas dorocznej konferencji. W raporcie rocznym VW można przeczytać, że „w przyszłości [technologia baterii] będzie jednym z najważniejszych elementów do rozróżniania produktów”, powiedział VW w swoim raporcie rocznym.

Toyota, BMW

Toyota to kolejny producent samochodów, który chce głębszego udziału w produkcji i rozwoju akumulatorów. Firma współpracuje z firmą Panasonic w zakresie projektowania własnych baterii. „To ogromne wyzwanie, ale wierzymy, że stanie się ono jednym z kluczowych kryteriów niezawodności i jakości dla naszych klientów”, powiedział dziennikarzom na targach motoryzacyjnych w Genewie Didier Leroy, prezes Toyota Europe. Firma nie ma obecnie planów budowy ogniw w Europie.

Nawet jeśli nie budują ogniw, producenci samochodów interesują się chemią. BMW, na przykład, otwiera drugie laboratorium – „Po części dlatego, że nie jesteśmy uzależnieni od dostawców baterii i sami nic nie wiemy” – powiedział rzecznik.

Powolna wspinaczka

Europejscy dostawcy i producenci samochodów nie powinni wierzyć, że mogą konkurować z producentami azjatyckimi, przynajmniej w przypadku obecnej technologii litowo-jonowej, uważa Roland Irle, współzałożyciel szwedzkiej firmy analitycznej EV-Volumes, która specjalizuje się w pojazdach elektrycznych. Powiedział, że „Jest mało prawdopodobne, aby do 2025 r. Europa odegrała znaczącą rolę jako pomysłodawca tych technologii ”Ronald Irle dodał również, że należy skupić się na przyszłych technologiach, takich jak półprzewodnikowy, bardziej kompaktowy akumulator litowo-jonowy, który nie wymaga cieczy.

Jedna z europejskich firm, Northvolt w Szwecji, ma nadzieję zakwestionować dominację Azji dzięki ogromnemu zakładowi o wartości 1,6 miliona dolarów na swoim rodzimym rynku. Fabryka ma zostać otwarta pod koniec przyszłego roku i oczekuje się, że do 2023 r. będzie miała moc 32 GWh.

Baterie są drogie ze względu na surowce potrzebne do ich budowy. Dlatego Northvolt ma nadzieję, że dzięki temu, że element katodowy będzie pochodził z taniej szwedzkiej energii odnawialnej, będzie mógł produkować ogniwa taniej, zwłaszcza gdy nastąpi przełączenie na akumulatory półprzewodnikowe. Northvolt ma nawet potencjalną lokalną dostawę z pierwszej w Europie kopalni litu w pobliskiej Finlandii, która ma nadzieję pozyskać klientów przyciągniętych przez jej przyjazne dla środowiska wydobycie.

Ponadto Northvolt i VW Group ogłosili pod koniec zeszłego miesiąca, że ​​połączą siły, by utworzyć European Battery Union. Konsorcjum skoncentruje się na całym strumieniu wartości baterii, od produkcji surowca, przez technologię ogniw oraz procesy produkcji ogniw po recykling.

Dużo więcej na ten temat będzie można dowiedzieć się podczas AutoEventu – czołowego wydarzenia w świecie polskiej motoryzacji: 12-14 VI. Zapraszamy już dziś: http://autoevent.pl/zgloszenia/ Do 18 kwietnia promocyjne warunki uczestnictwa.