Europejski przemysł motoryzacyjny wzywa do pilnych działań w związku ze spadkiem popytu na pojazdy elektryczne

Utrzymująca się tendencja do zmniejszania się udziału w rynku samochodów elektrycznych z napędem akumulatorowym w UE stanowi niezwykle niepokojący sygnał dla przemysłu i decydentów. W związku z tym europejscy producenci samochodów, zjednoczeni w ACEA, wzywają instytucje UE do przedstawienia pilnych środków pomocowych przed wejściem w życie nowych celów w zakresie emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych w 2025 r. Ponadto wzywamy Komisję Europejską do przyspieszenia przeglądów przepisów dotyczących emisji CO2 dla pojazdów lekkich i ciężkich, które są obecnie zaplanowane odpowiednio na lata 2026 i 2027, na 2025 r.

Europejski przemysł motoryzacyjny popiera porozumienie paryskie i cele UE w zakresie dekarbonizacji transportu do 2050 r. oraz zainwestował miliardy w elektryfikację, aby wprowadzić pojazdy na rynek. Obecnie technologia pojazdów i dostępność pojazdów bezemisyjnych nie stanowią wąskich gardeł. Odgrywamy naszą rolę w tej transformacji, ale niestety nie ma innych elementów niezbędnych do tej systemowej zmiany. Czynnikiem obciążającym jest gwałtowna erozja konkurencyjności UE, co zostało potwierdzone w sprawozdaniu Mario Draghiego.

Najnowsze dane dotyczące rejestracji samochodów w UE, opublikowane dziś przez ACEA, po raz kolejny potwierdzają, że rynek samochodów elektrycznych znajduje się obecnie na ciągłej trajektorii spadkowej.

Jak stwierdził zarząd ACEA:

Brakuje nam warunków niezbędnych do osiągnięcia niezbędnego wzrostu produkcji i przyjęcia pojazdów bezemisyjnych: infrastruktury ładowania i tankowania wodoru, a także konkurencyjnego środowiska produkcyjnego, przystępnej cenowo zielonej energii, zachęt zakupowych i podatkowych oraz bezpiecznych dostaw surowców, wodoru i akumulatorów. Wzrost gospodarczy, akceptacja konsumentów i zaufanie do infrastruktury również nie rozwinęły się w wystarczającym stopniu.

W związku z tym przejście na gospodarkę bezemisyjną jest bardzo trudne, a obawy o osiągnięcie celów redukcji emisji CO2 do 2025 r. dla samochodów osobowych i dostawczych rosną. Obecne przepisy nie uwzględniają głębokich zmian w klimacie geopolitycznym i gospodarczym w ostatnich latach, a nieodłączna niezdolność prawa do dostosowania się do rzeczywistych zmian jeszcze bardziej osłabia konkurencyjność sektora.

Rodzi to przytłaczającą perspektywę wielomiliardowych kar pieniężnych, które w przeciwnym razie mogłyby zostać zainwestowane w transformację bezemisyjną, lub niepotrzebnych cięć produkcji, utraty miejsc pracy oraz osłabienia europejskiego łańcucha dostaw i wartości w czasie, gdy stoimy w obliczu ostrej konkurencji ze strony innych regionów produkcji samochodów.

Przemysł nie może sobie pozwolić na czekanie na przegląd przepisów dotyczących emisji CO2 w 2026 i 2027 r., teraz potrzebujemy pilnych i znaczących działań, aby odwrócić tendencję spadkową, przywrócić konkurencyjność przemysłu UE i zmniejszyć strategiczne podatności na zagrożenia. W przypadku pojazdów ciężkich wcześniejszy przegląd będzie również absolutnie niezbędny, aby zapewnić terminową rozbudowę kluczowych warunków, takich jak infrastruktura dla samochodów ciężarowych i autobusów.

Jesteśmy gotowi do omówienia pakietu krótkoterminowych ulg w zakresie celów w zakresie emisji CO2 do 2025 r. dla samochodów osobowych i dostawczych, a także przyspieszonego, kompleksowego i solidnego przeglądu przepisów dotyczących emisji CO2 zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych, a także ukierunkowanego prawodawstwa wtórnego, aby przyspieszyć przejście na gospodarkę bezemisyjną i zabezpieczyć przyszłość przemysłową Europy.

Źródło: www.acea.auto