Europejski przemysł motoryzacyjny walczy o utrzymanie pozycji lidera innowacji

Przedstawiciele europejskiego sektora motoryzacyjnego apelują do Unii Europejskiej o zmniejszenie barier biurokratycznych, które mogą zagrozić ich pozycji w globalnym wyścigu technologicznym, między innymi w obszarze pojazdów autonomicznych.

Europejski przemysł motoryzacyjny, który od ponad wieku wyznacza światowe standardy innowacyjności, stoi przed poważnym wyzwaniem. Nadmierna biurokracja i rygorystyczne wymogi zgodności mogą zagrozić jego pozycji lidera w erze cyfrowej transformacji pojazdów.

Podczas strategicznych warsztatów z unijną komisarz Henną Virkkunen, które odbyły się 17 lutego 2025 roku, przedstawiciele branży motoryzacyjnej przedstawili swoje obawy. Europejscy producenci samochodów i dostawcy części, znani ze swojego potencjału badawczo-rozwojowego, już teraz mogą pochwalić się np. znaczącymi osiągnięciami w dziedzinie automatyzacji pojazdów. Samochody samodzielnie parkujące czy autonomiczne ciężarówki operujące na placach przeładunkowych to już nie wizja przyszłości, a rzeczywistość.

Sigrid de Vries, dyrektor generalna Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), podkreśla paradoks obecnej sytuacji. Z jednej strony Komisja Europejska prowadzi dialog strategiczny mający na celu wzmocnienie konkurencyjności branży, z drugiej zaś wycofuje kluczową propozycję dotyczącą standardowych niezbędnych patentów, nie konsultując tej decyzji z przedstawicielami przemysłu. De Vries zaznacza, że UE powinna wspierać, a nie hamować rozwoju europejskiego sektora motoryzacyjnego, m.in. w kontekście pojazdów autonomicznych.

Benjamin Krieger, sekretarz generalny CLEPA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych), zwraca uwagę na rosnącą konkurencję ze strony Stanów Zjednoczonych, które intensywnie inwestują w kluczowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy przetwarzanie w chmurze. Według Kriegera, Europa musi przyjąć odważniejsze podejście do rozwoju rynku cyfrowych usług mobilności. Podkreśla on potrzebę wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników i elektroniki samochodowej, a także znaczenie stabilnego finansowania badań i rozwoju oraz wsparcia dla globalnych partnerstw.

Oprac. Paweł Janas

Źródło: SAMAR