Europarlament debatuje nad kryzysem unijnego przemysłu motoryzacyjnego

Wyzwania stojące przed sektorem motoryzacyjnym w UE oraz sposoby przywrócenia konkurencyjności europejskich producentów przedmiotem obrad plenarnych Komisji Europejskiej. 

Europejski sektor motoryzacyjny przeżywa kryzys wywołany przejściem na technologie niskoemisyjne, degradację łańcuchów dostaw, zwiększoną konkurencję ze strony Azji i zmniejszony popyt na modele elektryczne. Tematy poruszane w dyskusji posłów z przedstawicielami Komisji Europejskiej i węgierskiej prezydencji w Radzie, dotyczą instrumentów, które mogłyby przywrócić konkurencyjność sektora i zapobiegać zamykaniu fabryk.

Transformacja sektora stwarza nowe wyzwania, ale również szanse, zwłaszcza dla nowych firm z branży baterii i technologii, które coraz częściej konkurują z tradycyjnymi producentami samochodów. 

Główne trendy transformujące branżę to przejście na pojazdy zeroemisyjne do 2035 roku. W 2023 roku sprzedano 14 milionów pojazdów elektrycznych na świecie, co stanowiło 18% globalnej sprzedaży aut. 

Sektor automotive zatrudnia 13,8 mln osób, co stanowi 6,1% zatrudnienia w UE, a jego wartość dodana wynosi 8% całkowitej produkcji w Europie. UE posiada 255 fabryk, które wyprodukowały 14,8 mln pojazdów w 2023 roku, z czego 12,2 mln stanowiły samochody osobowe.

Ostatni raport Draghi’ego wskazuje, że przemysł motoryzacyjny UE zmaga się z wyższymi kosztami produkcji (ogólne koszty produkcji pojazdów w UE są o około 30% wyższe w porównaniu do kosztów produkcji w Chinach). Problemy branży dotyczą również możliwości technologicznych, zależności w łańcuchu dostaw oraz malejącej wartości marki. Aby pozostać globalnym liderem w branży motoryzacyjnej, sektor musi szybko dostosować się do nowego środowiska konkurencyjnego.

Parlament Europejski szuka rozwiązań, które pomogą zredukować rosnące koszty energii i koszty utrzymania pracowników, które jak wynika z raportu Draghi’ego są obecnie najbardziej zagrażającym problemem.

Draghi rekomenduje zwiększenie automatyzacji w sektorze, a także opracowanie planu działań przemysłowych UE dla przemysłu motoryzacyjnego.

Więcej szczegółów w dokumencie z posiedzenia Parlamentu Europejskiego:

EPRS_ATA(2024)762419_EN