Euro NCAP rozbiła kolejne premierowe auta

Sześć nowych modeli przeszło w ostatnim czasie testy zderzeniowe niezależnej organizacji Euro NCAP. Było to: Audi A3, Ford B-Max, Isuzu D-Max, Kia Cee’d, Renault Clio i Volvo V40. W większości pojazdy zostały rozbite „na piątkę” czyli uzyskały noty pieciogwiazdkowe.
Najniższą ocenę – cztery gwiazdki – uzyskał nowy Isuzu D-Max. Mimo wszystko model zostal znacznie ulepszony pod względem bezpieczeństwa w porównaniu do generacji testowanej w 2008 r. Poprzedni pickup Isuzu nie imponował rozwiązaniami w zakresie ochrony dorosłych pasażerów (2 gwiazdki) i ochrony pieszych (1 gwiazdka). Isuzu wyciągnął wnioski z poprzednich doświadczeń i uczynił bezpieczeństwo priorytetem dla swojego najnowszego modelu. Wysiłki zaowocowały wynikiem 83% za ochronę dorosłych pasażerów i lepszą ochroną dzieci. Podobnie, ocena bezpieczeństwa pieszych jest znacznie lepsza, choć 51% to jeszcze zbyt mało do 60% progu wymaganego do uzyskania 5 gwiazdek.

Przesuwne drzwi tylne i szereg innych nowatorskich rozwiązań sprawiło, że Ford B-Max uzyskał 5 gwiazdek. Sztuka się udała mimo, że Ford zrezygnował ze słupków B, które zwykle oddzielają przedni i tylny przedział samochodu. Aby zapewnić najwyższy poziom ochrony w zderzeniach bocznych, wzmacniająca struktura jest włączona w konstrukcję drzwi. Euro NCAP przyznała modelowi B-Max notę 92% za ochronę pasażerów dorosłych. Uznanie zdobył też system Active City Stop, który pomaga osiągnąć maksymalną skuteczność hamowania w sytuacjach awaryjnych.

5 gwiazdek zdobyło także nowe Volvo V40 . To co szczególnie wyróżnia model spośród innych ocenianych pojazdów to pierwsza na świecie technologia poduszki powietrznej dla pieszych, stosowanej seryjnie w całej gamie V40. W przypadku zderzenia z pieszym, czujniki ustawiają pod kątem pokrywę silnika i w ułamku sekundy odpalają airbag. Poduszka powietrzna podnosi maskę zapewniając większą ochronę pieszego. W testach Euro NCAP, rozwiązanie to przełożył się na maksymalny wynik 88% maksymalnej noty w zakresie ochrony pieszych.

Listę modeli „pięciogwiazdkowych” zamykają najnowsze wersje Renault Clio, Kia Cee’d i Audi A3. W porównaniu do swoich poprzedników, wszystkie one oferują znacznie lepszą ochronę pieszych. Znaczenie takiego postępu podkreśla Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP: – W Europie, ofiarami 14% wszystkich śmiertelnych wypadków są piesi. Podczas gdy w ciągu ostatnich 3 lat Euro NCAP wyraźnie podniósł wymagania w tym zakresie, nie wszyscy producenci pojazdów poważnie podeszli do tego wyzwania.

AUTOR:  EURO NCAP, WNP.PL (AG)