Euro NCAP i ANCAP potwierdzają skuteczność autonomicznego hamowania

Euro NCAP i ANCAP udowodniły we wspólnych badaniach skuteczność systemu autonomicznego hamowania awaryjnego. Według tych instytucji układ zmniejsza ryzyko kolizji z poprzedzającym samochodem o 38 proc.

Autonomous Emergency Braking (AEB) samoczynnie ogranicza prędkość pojazdu o 30-50 km/h, co wystarcza, by skutecznie zmniejszyć ryzyko wypadku zarówno przy prędkości miejskiej (do 60 km/h), jak i szosowej (powyżej 60 km/h). Układ ten już wcześniej był uważany za jedną z bardziej obiecujących technologii bezpieczeństwa czynnego. Wcześniejsze badania przewidywały jego skuteczność, jednak brakowało twardych dowodów na to, że rzeczywiście działa. EuroNCAP i ANCAP (instytut australijski) powołały międzynarodowy zespół, w skład którego weszli eksperci reprezentujący rządy, przemysł, organizacje konsumenckie i ubezpieczeniowe. Pracował on metodą metaanalizy danych opublikowanych w pięciu państwach europejskich i w Australii.

Autonomiczne hamowanie awaryjne opiera swoje działanie na radarze lub laserze, który monitoruje drogę przed samochodem. W razie sytuacji awaryjnej system włącza hamulce, które ograniczają prędkość samochodu o 30-50 km/h. Jeżeli kierowca zareaguje na zagrożenie wciskając hamulec lub ostro skręcając kierownicę, system się wyłącza. W samochodach objętych badaniem zasięg systemu wynosił 6-8 m. Współczesne radary, dostępne w najnowszych modelach, mogą skanować teren w promieniu nawet 100-200 m.

Zespół zalecił jak najszerszą popularyzację systemu AEB. Obecnie jest on dostępny w samochodach klasy średniej i luksusowych takich marek, jak Volvo, BMW, Ford, Mercedes, Toyota, Fiat czy Land Rover. Do niektórych mniejszych aut można go dokupić za opłatą. Wykonano już jednak pierwsze kroki w celu udostępnienia go kierowcom nawet najmniejszych modeli – w tym roku Toyota planuje wprowadzenie pakietu bezpieczeństwa czynnego, zawierającego także AEB, do swojego minisamochodu Aygo.

W skład Toyota Safety Sense wchodzi system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzeniem. Ostrzega on kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym w sytuacji zagrożenia kolizją z innym pojazdem. Jeśli w nagłej sytuacji kierowca naciśnie pedał hamulca zbyt słabo, układ wzmocni siłę hamowania, by uniknąć zderzenia lub złagodzić jego skutki. W przypadku gdy kierowca nie zacznie hamować pomimo ryzyka zderzenia, system automatycznie rozpocznie hamowanie. Pre-Collision System wyposażony w radar ma dodatkową funkcję zapobiegania zderzeniom z pieszym.

Pakiet składa się także z układów ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz rozpoznawania znaków drogowych. Pierwszy wykrywa białe i żółte oznakowanie poziome na drodze. Kiedy pojazd zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Drugi rozpoznaje wybrane znaki drogowe (m. in. ograniczenia prędkości, koniec ograniczenia prędkości czy zakaz wyprzedzania) i wyświetla je na kolorowym ekranie na desce rozdzielczej.

ll/moto.wp.pl