Euro 7: Parlament przyjmuje środki w celu zmniejszenia emisji z transportu drogowego

  • Pojazdy drogowe pozostaną czystsze przez dłuższy czas, poprawiając jakość powietrza
  • Niższe limity emisji spalin dla autobusów i ciężarówek
  • Nowe środki mające na celu ograniczenie emisji cząstek stałych z opon i hamulców oraz zwiększenie trwałości akumulatorów
  • Paszport ekologiczny pojazdu ma zawierać informacje o efektywności środowiskowej

W środę posłowie dali zielone światło dla nowych przepisów UE mających na celu zmniejszenie emisji spalin z samochodów osobowych, dostawczych, autobusów, ciężarówek i przyczep.

297 głosami do 190, przy 37 wstrzymujących się, Parlament przyjął porozumienie osiągnięte z Radą w sprawie rozporządzenia Euro 7 (homologacja typu i nadzór rynku pojazdów silnikowych). Pojazdy będą musiały dłużej spełniać nowe normy, dzięki czemu pozostaną czystsze przez cały okres użytkowania.

Zmniejszenie emisji, zwiększenie trwałości akumulatorów

W przypadku samochodów osobowych i dostawczych utrzymane zostaną obecne warunki testowe Euro 6 i limity emisji spalin. W przypadku autobusów i ciężarówek zostaną zastosowane bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzone w laboratoriach i w rzeczywistych warunkach jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych warunków testowych Euro VI.

Po raz pierwszy normy UE obejmą limity emisji cząstek stałych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych oraz minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w samochodach elektrycznych i hybrydowych.

Lepsze informacje dla konsumentów

Ekologiczny paszport pojazdu będzie dostępny dla każdego pojazdu i będzie zawierał informacje na temat jego efektywności środowiskowej w momencie rejestracji (takie jak limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny, trwałość akumulatora). Użytkownicy pojazdów będą mieli również dostęp do aktualnych informacji na temat zużycia paliwa, stanu akumulatora, emisji zanieczyszczeń i innych istotnych informacji generowanych przez systemy pokładowe i monitory.

Cytat

Sprawozdawca Alexandr Vondra (ECR, CZ) powiedział: „Udało nam się osiągnąć równowagę między celami środowiskowymi a żywotnymi interesami producentów. Chcemy zapewnić przystępność cenową nowych mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów krajowych, a jednocześnie umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowanie się do oczekiwanej transformacji sektora. UE zajmie się teraz również kwestią emisji z hamulców i opon oraz zapewnieniem większej trwałości akumulatorów”.

Kolejne kroki

Rada musi formalnie zatwierdzić porozumienie, zanim wejdzie ono w życie.

Kontekst

10 listopada 2022 r. Komisja zaproponowała bardziej rygorystyczne normy emisji zanieczyszczeń powietrza dla pojazdów z silnikami spalinowymi, niezależnie od stosowanego paliwa. Obecne limity emisji mają zastosowanie do samochodów osobowych i dostawczych (Euro 6) oraz do autobusów, ciężarówek i innych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI).

Przyjmując to sprawozdanie, Parlament odpowiada na oczekiwania obywateli, aby promować zakup pojazdów elektrycznych spełniających dobre normy żywotności baterii, przyspieszyć wdrażanie infrastruktury cyfrowej i elektrycznej oraz zmniejszyć zależność energetyczną UE od podmiotów zagranicznych, jak wyrażono w propozycjach 4(3), 4(6), 18(2) i 31(3) konkluzji Konferencji w sprawie przyszłości Europy.

Źródło: www.europarl.europa.eu