EU: Posłowie za zmianą testów emisji spalin

Parlament Europejski wzywa Komisję do niezwłocznego przyjęcia i wprowadzenia nowego cyklu badań emisji w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego RDE – Real Driving Emissions.

W przyjętej we wtorek rezolucji Parlament Europejski zwraca też uwagę, że zgodnie z aktualnymi planami Komisji badania emisji na podstawie RDE byłyby przeprowadzane jedynie w przypadku emisji NOx. Należy jednak objąć tego rodzaju testami wszystkie substancje zanieczyszczające, zawarte w spalinach.

Posłowie chcą też takiej zmiany unijnego systemu homologacji typu pojazdu, by umożliwić „w uzasadnionych przypadkach” niezależną kontrolę świadectw wydawanych przez właściwe organy krajowe, ich ocenę przez Komisję, ponowną homologację krajową, a także zaprzestanie wprowadzania pojazdów na rynek, w przypadku gdy będą one posiadać dowody wskazujące na brak zgodności unijnych dopuszczalnych wartości emisji określonych w rozporządzeniu w sprawie norm emisji Euro 5 i Euro 6 lub dowody niedopełnienia jakichkolwiek innych wymagań przewidzianych przez system homologacji typu.

Posłowie chcą też, by „wystarczająco duża i reprezentatywna” próba nowych modeli losowo wybranych z linii produkcyjnych była poddawana corocznym testom w ramach badań emisji w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Domagają się usprawnienia nadzoru w warunkach ruchu drogowego poprzez okresowe kontrole techniczne w celu ustalenia, które pojazdy nie spełniają wymogów prawa unijnego. Apelują o rozważenie ustanowienia organu nadzoru na szczeblu UE.

Położyć kres laboratoryjnym krętactwom
W odniesieniu do testów w laboratorium, posłowie wykazują zerową tolerancję dla tak zwanej „optymalizacji badań pojazdów”, w ramach której powszechne jest stosowanie takich praktyk jak nadmierne pompowanie opon, usuwanie bocznych lusterek, zaklejanie luk w płycie nadwozia, aby zmniejszyć ciąg aerodynamiczny, korzystanie ze specjalnych smarów do silnika i skrzyni biegów, które nie są stosowane w normalnej eksploatacji, usuwanie dodatkowego sprzętu takiego jak zestaw audio oraz prowadzenie badań w maksymalnej dozwolonej temperaturze otoczenia, uwydatniające w sposób nie do przyjęcia różnicę między badaniami prowadzonymi w warunkach laboratoryjnych a użytkowaniem pojazdu przez konsumenta na drodze.

Parlament Europejski wzywa władze krajowe do wyeliminowania tych praktyk.

Źródła
  • Parlament Europejski
IBRM Samar