Sieć ładowania elektrycznych ciężarówek obejmie około 400 stacji ładowania w blisko 170 lokalizacjach w całej Europie, w tym także w Polsce. Pierwszy obiekt zostanie otwarty w tym roku, a do końca 2025 r. powstanie ich około 80.
W ramach nawiązanej współpracy firma energetyczna E.ON i producent pojazdów użytkowych MAN planują utworzenie w całej Europie w blisko 170 lokalizacjach sieci około 400 stacji ładowania elektrycznych ciężarówek. W samych Niemczech planowanych jest około 125 stacji. Będzie to największa, jak dotąd, ogólnokrajowa publiczna sieć ładowania ciężkich pojazdów użytkowych w tym kraju. Stacje powstaną także w Austrii, Wielkiej Brytanii, Danii, Włoszech, Polsce, Czechach i na Węgrzech. Pierwsze 80 punktów nowej sieci ładowania ma zostać uruchomionych do końca 2025 roku.
Nowe stacje mają być zlokalizowane w strategicznie wybranych bazach serwisowych MAN, głównie w obszarach przemysłowych o dużym natężeniu ruchu samochodów ciężarowych i w pobliżu autostrad. Układ stacji został specjalnie zaprojektowany do ładowania elektrycznych pojazdów użytkowych. Oznacza to, między innymi, możliwość przejazdu przez stanowisko ładowania, dzięki czemu ciężarówki i autobusy nie będą musiały wykonywać manewrów. Aby zapewnić publiczną dostępność niezależnie od marki pojazdu, stacje ładowania będą w miarę możliwości oddzielone od punktów serwisowych MAN i będą miały osobny wjazd i wyjazd ze strefy ładowania. W ciągu dnia kierowcy będą mogli również korzystać z istniejącej infrastruktury, takiej jak zaplecze sanitarne i pomieszczenia rekreacyjne.
Stacje będą budowane modułowo. W pierwszej kolejności każda z nich zostanie wyposażona w kilka punktów ładowania o mocy 400 kW. Pozwoli to naładować standardową ciężarówkę elektryczną w ciągu ok. 45 minut do zasięgu 300 kilometrów. W przyszłości planowana jest modernizacja do megawatowego systemu ładowania MCS.
Polityczne cele dekarbonizacji transportu w Niemczech i Europie są jasne: niemiecki rząd chce do 2030 r. ograniczyć emisję gazów cieplarnianych z ruchu pojazdów ciężarowych w Niemczech o 55 proc., by do 2045 r. osiągnąć neutralność klimatyczną. Unia Europejska uzgodniła niedawno zmniejszenie emisji CO2 z ciężkich pojazdów użytkowych o 65 proc. do 2035 r. i 90 proc. do 2040 r. w porównaniu z poziomami z 2019 r. Dlatego właśnie branża motoryzacyjna intensywnie inwestuje w pojazdy elektryczne i infrastrukturę do ich ładowania
Elektryfikacja portfolio produktów MAN nabiera tempa. W 2024 roku planowane jest zejście z linii produkcyjnej pierwszej seryjnie produkowanej elektrycznej ciężarówki o dziennym zasięgu do 800 kilometrów. W przyszłym roku elektryczny autobus miejski ma zyskać większy zasięg. W 2025 r. MAN planuje również wypuścić na drogi pierwszą testową flotę autokarów elektrycznych. Z kolei E.ON oferuje już dostęp do kompleksowej sieci ponad 500 tysięcy punktów ładowania samochodów w całej Europie.
Opracowanie: PJ
Źródło: SAMAR