Z linii produkcyjnej zakładów Fiat Chrysler Automobiles w Tychach w czwartek (10 maja 2018 roku) zjechał 2-milionowy samochód z rodziny Fiata 500.
Jubileuszowe auto to Fiat 500 SS Spring Collezione, przeznaczony na rynek włoski. Słynna „pięćsetka” produkowana jest w tyskiej fabryce już od 2007 roku i wciąż cieszy się dużą popularnością.
Tyskie zakłady wyprodukowały w 2017 roku ponad 200 tys. egzemplarzy modelu 500, w tym 179 tys. Fiatów 500 oraz 22 tys. sztuk Abartha 500. Dziennie z linii produkcyjnej zakładu FCA Poland zjeżdża ponad 1000 samochodów.
Od momentu rozpoczęcia produkcji modelu 500 samochody z Tychów znalazły odbiorców w 100 krajach świata. Największą liczbę pojazdów z rodziny Fiata 500 z Polski wyeksportowano do Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Hiszpanii i Holandii oraz do dalekiej Japonii. Produkowane w Polsce Fiaty 500 trafiły również na takie rynki, jak Chiny, Wietnam czy Algieria.
Aż 99 proc. pojazdów z Tychów trafiło na eksport. Między innymi dzięki temu FCA Poland zajmuje drugie miejsce na liście największych eksporterów w Polsce, a pierwsze miejsce w eksporcie sektora automotive. Wartość eksportu FCA Poland od początku produkcji modelu 500 sięgnęła ponad 63,5 mld zł.
Fiat 500 jest liderem w kategorii samochodów miejskich w Europie z ponad 2 milionami sprzedanych sztuk od 2007 roku. A pierwszy kwartał 2018 r. był najlepszym kwartałem w historii, z prawie 60 tys. sprzedanych samochodów. Fakt, że 80% wszystkich egzemplarzy jest sprzedawanych poza rynkiem włoskim, oznacza, że „pięćsetka” jest najbardziej globalnym spośród wszystkich modeli Fiata.
Obecnie Fiat 500 sprzedawany jest w ponad 100 krajach na całym świecie. Jest liderem sprzedaży na ośmiu rynkach i znajduje się w pierwszej trójce w kolejnych sześciu krajach. To druga generacja samochodu o tej nazwie. Pierwsza pojawiła się w 1957 roku sprzedano jej 4 mln sztuk.
Jednym z sekretów światowego sukcesu Fiata 500 jest jego ciągła ewolucja poprzez nowe interpretacje, do których należą między innymi serie specjalne, takie jak „500C by Gucci”, „500 by Diesel” czy wreszcie „500 Riva” – inspirowana marką luksusowych jachtów i nazywana „the smallest yacht in the world”. Ogółem dotychczas zaprezentowano aż 30 serii specjalnych. Najnowszą serią roku 2018 jest Fiat Collezione z dwukolorowym nadwoziem „Primavera”.
Historia fabryki w Tychach
Dokładnie 18 września 1975 roku z nowo zainstalowanych linii produkcyjnych tyskiego zakładu FCA Poland (wówczas noszącego nazwę Zakładu nr 2 FSM) zjechały pierwsze samochody. Były to oczywiście Fiaty 126p – model, który szybko uzyskał przydomek „Malucha”, a obecnie aspiruje już do miana samochodu kultowego.
W Tychach i w Bielsku-Białej przez 27 lat (1973-2000) wyprodukowano w sumie 3 318 674 szt. tego popularnego samochodu, który zmotoryzował polskie społeczeństwo. Uzyskane od koncernu Fiat know-how na produkcję komponentów umożliwiło unowocześnienie ówczesnego polskiego przemysłu – m.in. metalurgicznego, chemicznego i elektrotechnicznego.
W 1991 roku uruchomiono w Tychach produkcję Fiata Cinquecento, a w grudniu 1997 roku pojawił się na taśmie produkcyjnej kolejny model – nowy Fiat Seicento.
W międzyczasie – od 1996 do 2000 roku – w Tychach prowadzono montaż w systemie SKD modeli Punto, Bravo/Brava, Marea, Ducato, a nawet Iveco. W latach 2000-2004 produkowano również Fiaty Uno, Siena i Palio Weekend. Ponadto koncern Ford w latach 2008-2016 zlecał tyskiej fabryce produkcję swojego modelu Ka.
Najbardziej dynamiczny rozwój zakładu związany jest z produkcją Fiata Pandy w latach 2003-2012. Samochód przypadł do gustu klientom i od razu zdobył prestiżowy tytuł „Car of The Year 2004”. Ten popularny model pracownicy tyskiego zakładu wyprodukowali w liczbie 2 168 491 sztuk.
W 2007 roku władze włoskiego koncernu postanowiły ulokować w 2007 w Tychach produkcję kolejnego nowego modelu – nowego Fiata 500. Dokładnie 50 lat po premierze bardzo popularnej „pięćsetki” I generacji, który to samochód zmotoryzował Włochów, w Tychach ruszyła seryjna produkcja Fiata 500 II. Po ten samochód klienci na wszystkich rynkach ustawili się w kolejkach, a dziennikarze po raz kolejny najwyżej ocenili właśnie nowego Fiata, przyznając „pięćsetce” tytuł „Car of The Year 2008”.
W 2008 roku w Tychach rozpoczęto także wytwarzanie modelu Abarth 500, a od grudnia 2010 roku pracownicy tyskiego zakładu produkują kolejny nowy model samochodu – nową Lancię Ypsilon. Model ten od pewnego czasu trafia wyłącznie na rynek włoski.
Niestety, w 2012 roku zakończono w Tychach produkcję Pandy, a a kolejna generacja powstaje już we Włoszech. Również Ford nie zdecydował się na kontynuację współpracy i od 2016 w Tychach już nie ma produkcji nowego modelu Ka+.
Mimo tego, FCA Poland jest największym producentem samochodów w Polsce: w 2017 roku wyprodukował 263 tys. aut i jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce. Wszystko dzięki Fiatowi 500…