Wielka Brytania, Hiszpania i Belgia przodują w ubiegłorocznych statystykach sprzedaży autobusów hybrydowych Volvo. Modele te są nawet o 39 procent bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa niż odpowiadające im autobusy z silnikiem spalinowym. Od 2010 roku Volvo sprzedało ponad 4 tys. hybryd klientom z 23 krajów.
Autobusy hybrydowe Volvo to tak zwane autobusy typu full-hybrids. Zarówno podczas postoju na przystanku, jak i podczas ruszania, aż do osiągnięcia prędkości 20 km/h, mogą poruszać się nie emitując spalin, zasilane wyłącznie energią elektryczną. Powyżej tej prędkości napęd zapewniony jest przez mały silnik spalinowy. Zużycie paliwa i emisja CO2 są do 39 proc. niższe niż w przypadku porównywalnego autobusu z silnikiem diesla.
W przeciwieństwie do hybryd typu plug-in, czyli zasilanych z sieci i autobusów w pełni elektrycznych, autobusy hybrydowe Volvo nie wymagają specjalnej infrastruktury. Ich akumulatory są ładowane na pokładzie pojazdu z wykorzystaniem energii generowanej podczas hamowania silnikiem. Oznacza to, że autobusy hybrydowe mogą być używane na każdej linii autobusowej, zarówno w ruchu miejskim jak i na przedmieściach. Także pod względem wydajności oferują znaczną elastyczność. Autobusy hybrydowe Volvo są dostępne w konwencjonalnej konfiguracji 12-metrowej, a także jako autobusy przegubowe i piętrowe.
„W tym samym czasie, gdy rośnie sprzedaż naszych elektrycznych hybryd i autobusów w pełni elektrycznych, obserwujemy również stały popyt na nasze modele hybrydowe. Wykorzystanie elektrycznego napędu, zarówno przy niskich prędkościach jak i na przystankach autobusowych, dobra wydajność energetyczna i duża elastyczność czynią z nich szczególnie atrakcyjną alternatywę zarówno dla małych, jak i dużych miast”, mówi Marie Carlsson, dyrektor ds. rozwiązań e-mobility Solutions Europe w Volvo Buses.
Największym rynkiem dla autobusów hybrydowych Volvo jest obecnie Wielka Brytania, która stanowi prawie połowę całkowitej sprzedaży. W ciągu ostatnich kilku lat odnotowano znaczny wzrost popytu w kilku krajach, zwłaszcza w Belgii i Hiszpanii. Klienci na rynku hiszpańskim zainwestowali w ponad 300 autobusów hybrydowych Volvo, z czego tylko w ubiegłym roku w 120 sztuk. W Szwecji Volvo Buses sprzedało ponad 200 autobusów hybrydowych do takich miast jak Gothenburg, Sundsvall, Nässjö, Värnamo i Kungsbacka.
W okresie od 1 stycznia 2018 r. do 1 kwietnia 2019 r. liczba sprzedanych i zamówionych autobusów hybrydowych wyniosła 817 sztuk.
Gama zelektryfikowanych autobusów Volvo
Autobusy hybrydowe: Volvo 7900 Hybrid, Volvo 7900 Hybrid Articulated, Volvo Hybrid Double Decker. Autobusy hybrydowe są zasilane energią elektryczną w czasie postoju na przystanku i podczas ruszania. Są wyposażone w akumulatory i silnik elektryczny oraz mały silnik spalinowy. Akumulatory są ładowane podczas hamowania silnikiem, a autobus nie wymaga infrastruktury do ładowania. Jest nawet o 39 procent bardziej energooszczędny niż jego odpowiednik z silnikiem spalinowym.
Autobusy elektryczno- hybrydowe: Volvo 7900 Electric Hybrid, Volvo Electric Hybrid Double Decker (B5LHC). Elektryczne autobusy hybrydowe zasilane energią elektryczną przez większość trasy. Wyposażone są w akumulatory, silnik elektryczny i mały silnik wysokoprężny. Akumulatory są ładowane podczas hamowania silnikiem, jak i poprzez szybkie ładowanie (Opportunity Charging) na końcowych przystankach. Nawet o 60 procent bardziej energooszczędny niż porównywalny autobus z silnikiem spalinowym.
Autobusy elektryczne: Volvo 7900 Electric. Autobusy elektryczne napędzane wyłącznie energią elektryczną. Autobusy te są wyposażone w mocny akumulator i silnik elektryczny. Akumulatory są ładowane poprzez hamowanie silnikiem i poprzez szybkie ładowanie (Opportunity Charging) na końcowych przystankach lub w zajezdni poprzez ładowarkę CCS . Nawet o 80 procent bardziej energooszczędny niż jego odpowiednik z silnikiem spalinowym.
Kontakt dla mediów:
- Anna Nojszewska, Volvo Polska, anna.nojszewska@volvo.com, tel. 665 980 857
- Łukasz Piasta, Weber Shandwick, lukasz.piasta@webershandwick.pl, tel. 600 442 238
Volvo Polska
Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych. W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy i rozszerzeniem zakresu jej działalności. Obecnie firma Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, a także organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w takich sektorach, jak IT, finansowy i HR.
Polska fabryka Volvo
Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.
W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów. W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą w Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a największą jak dotąd flotę 35 autobusów odebrał PKM Sosnowiec. W 2018 roku Volvo wygrało przetargi bądź dostarczyło już autobusy hybrydowe, elektryczne lub elektryczno-hybrydowe do Inowrocławia (8 elektrycznych i 8 elektryczno-hybrydowych), Grudziądza (7 elektryczno-hybrydowych), Białegostoku (4 hybrydowe), Ełku (6 hybrydowych), Krosna (11 hybrydowych), Jeleniej Góry (3 hybrydowe), Krakowa (12 hybrydowych – przegubowych) i Kędzierzyna-Koźla (1 hybrydowy), Leszna (8 hybryd).
Więcej informacji:
Facebook: Volvo Polska Autobusy
Facebook: Volvo Group