Z opublikowanych przez PZWLP danych wynika, że rynek wynajmu długoterminowego (CFM) w Polsce urósł po I kwartale o 11,1 proc. w skali roku. W okresie od stycznia do marca dynamika wzrostu wyniosła 3,6 proc. i była wyższa o 0,6 punktu procentowego w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. W I kw. 2015 r. w wynajmie długoterminowym znalazł się co piąty (20 proc.) nowy kupiony przez firmy samochód osobowy oraz blisko co trzecie (30,8 proc.) nowe leasingowane auto osobowe. – Podczas, gdy z polskich salonów wyjechało w I kwartale 2015 roku prawie o 5 proc. mniej niż rok wcześniej samochodów kupionych przez przedsiębiorców, to, jeśli chodzi o wynajem długoterminowy, obserwujemy zjawisko zupełnie odwrotne – zaznacza Marek Małachowski, prezes PZWLP i dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska.Według niego, na spadek całkowitej sprzedaży nowych pojazdów do firm miał wpływ przede wszystkim tzw. efekt okienka derogacyjnego, który wystąpił w pierwszych trzech miesiącach zeszłego roku. Spowodował on wówczas jednorazowy, dodatkowy popyt wśród przedsiębiorców na tzw. samochody „z kratką”. Ponad 23 tys. aut tego typu zostało nabyte przez firmy w zdecydowanej większości w zwykłym leasingu oraz na kredyt i za gotówkę. W efekcie, w I kwartale 2015 r. sprzedaż aut do firm „w tych formach finansowania” była niższa, co przełożyło się również na zmniejszenie łącznej liczby rejestracji nowych pojazdów na REGON. – Zjawisko wzmożonych zakupów aut z kratką w przypadku wynajmu długoterminowego praktycznie nie wystąpiło. W związku z tym w I kwartale tego roku branża ta odnotowała po raz kolejny bardzo wyraźny wzrost. Co więcej, tempo wzrostu łącznej liczby aut w wynajmie długoterminowym w pierwszych trzech miesiącach 2015 r. było nawet o 0,6 proc. wyższe, niż rok wcześniej. Świadczy to z jednej strony o dużej odporności branży CFM na jednorazowe wahania koniunktury na rynku, a z drugiej – o ciągle dynamicznie wzrastającej roli wynajmu długoterminowego w finansowaniu flot samochodów służbowych w polskich firmach. W perspektywie kilkunastu najbliższych lat polski rynek upodobni się do Europy Zachodniej, gdzie w wynajmie długoterminowym znajduje się 70-80 proc, wszystkich leasingowanych aut, a także zdecydowana większość ogółu aut służbowych – przekonuje szef Związku.
Zgodnie z danymi IBRM Samar, w I kw. tego roku sprzedaż nowych samochodów osobowych do firm w Polsce wyniosła 51 tys. sztuk, z czego na firmy leasingowe i CFM przypadło ponad 33 tys. pojazdów. Z analiz PZWLP wynika, że branża wynajmu długoterminowego (CFM) zakupiła w tym okresie ok. 10,2 tys. aut osobowych. Oznacza to, że wygenerowała 20 proc. łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w kraju oraz miała blisko 1/3 (30,8 proc.) udziału w nowych wyleasingowanych w tym okresie autach osobowych. Firmy skupione w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, reprezentujące ok. 80 proc. rynku CFM w Polsce, kupiły 8 006 samochodów osobowych na potrzeby oferowanych klientom usług wynajmu długoterminowego.