Dialog o przyszłości motoryzacji w Komisji Europejskiej

Zgodnie z zapowiedzią przewodniczącej Ursuli von der Leyen, Komisja Europejska uruchomi 30 stycznia br. Strategiczny Dialog z europejskim przemysłem motoryzacyjnym, partnerami społecznymi i innymi kluczowymi interesariuszami.

Inicjatywa ta podkreśla zobowiązanie Komisji Europejskiej do ochrony przyszłości sektora, który jest kluczowy dla europejskiego dobrobytu, przy jednoczesnym realizowaniu celów klimatycznych oraz szerszych celów społecznych.

Komisja dostrzega pilną potrzebę działań w celu ochrony europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i zapewnienia mu przyszłości w Unii Europejskiej. Pod przewodnictwem przewodniczącej von der Leyen Strategiczny Dialog ma na celu zaangażowanie przedstawicieli przemysłu, partnerów społecznych i interesariuszy w celu wspólnego zrozumienia wyzwań, opracowania rozwiązań i podjęcia konkretnych działań.

Strategiczny Dialog będzie opierał się na regularnych spotkaniach, które będą gromadziły kluczowych przedstawicieli przemysłu, w tym producentów OEM oraz dostawców tier-1, z partnerami społecznymi, przedstawicielami infrastruktury i społeczeństwa obywatelskiego, a także wybranymi komisarzami, pod przewodnictwem przewodniczącej von der Leyen. Pierwsze spotkanie ma na celu wypracowanie wspólnego poglądu na najważniejsze wyzwania oraz potencjalne drogi do ich rozwiązania.

Główne tematy dyskusji będą obejmować innowacje, czystą transformację i dekarbonizację, konkurencyjność i odporność, relacje handlowe i międzynarodowy „równy poziom konkurencji”, oraz uproszczenie regulacji i optymalizację procesów.

Przemysł motoryzacyjny stanowi podstawowy silnik europejskiej gospodarki, zapewniając ponad 13 milionów miejsc pracy w UE i przyczyniając się do około 7 procent PKB. Jednak obecnie stoi przed poważnymi wyzwaniami. Przemysł przechodzi głębokie zmiany strukturalne, napędzane przez zmiany technologiczne i konkurencję, w tym digitalizację, dekarbonizację oraz zmieniający się kontekst geopolityczny.

Historyczne przewagi konkurencyjne i tradycyjna dominacja europejskich firm motoryzacyjnych stopniowo zanikają, a europejski przemysł motoryzacyjny może znacznie stracić do nowych międzynarodowych konkurentów pod względem kosztów produkcji oraz opanowania kluczowych technologii, takich jak baterieoprogramowanie do samochodów oraz autonomiczna jazda.

Europejski przemysł motoryzacyjny stoi przed wyzwaniem o niespotykanej skali, i tylko zdecydowane oraz skoordynowane działania mogą doprowadzić do poprawy sytuacji i uniknąć znacznych redukcji zatrudnienia.

Pierwsze spotkanie Strategicznego Dialogu wyznaczy główne tematy, w ramach których konieczne jest podjęcie pilnych działań na rzecz zapewnienia solidnej przyszłości przemysłu motoryzacyjnego w Europie oraz wypracowania potencjalnych rozwiązań. Tematy te, oraz zagadnienia w ich ramach, mogą obejmować:

Innowacje i przywództwo w nowoczesnych technologiach (zwłaszcza oprogramowanie, autonomiczna jazda, baterie nowej generacji): Firmy motoryzacyjne w UE pozostają w tyle pod względem kluczowych technologii. Niezbędna jest zmiana paradygmatu, aby zapewnić przyszłą konkurencyjność przemysłu i jego małych i średnich przedsiębiorstw oraz start-upów. Dialog oceni „stan gry” w kluczowych obszarach technologicznych, zidentyfikuje priorytety oraz opracuje konkretne rekomendacje.

Czysta transformacja i dekarbonizacja – jednym z najważniejszych wyzwań dla przemysłu jest przejście na mobilność opartą na czystych technologiach. Jest to szansa na rozwój nowych rynków, innowacje oraz obniżenie zależności od paliw kopalnych. Dialog skupi się na przeglądzie regulacji, dostępności infrastruktury ładowania oraz stymulowaniu popytu.

Konkurencyjność i odporność (energia, praca, surowce i inne zasoby) – zapewnienie konkurencyjnych kosztów wejściowych i bezpieczeństwa dostaw jest kluczowe dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Prace w tym zakresie mogą obejmować tematykę rynku pracy, dostępności czystej energii, surowców do produkcji baterii i innych materiałów.

Relacje handlowe i międzynarodowy „równy poziom konkurencji” – w ciągu ostatnich kilku lat kilka krajów poza Europą wdrożyło asertywne strategie przemysłowe, mające na celu przejęcie większego udziału w globalnej produkcji motoryzacyjnej. Dialog będzie omawiać główne obawy branży oraz priorytety dotyczące relacji handlowych z innymi regionami, w tym Ameryką Północną i Azją.

Uproszczenie regulacji i optymalizacja procesów – istnieje również potencjał do optymalizacji ogólnego środowiska regulacyjnego, wpływającego na przemysł motoryzacyjny, przy zapewnieniu, że cele obecnego są nadal realizowane. Dialog może wskazać istniejące „problemy regulacyjne” i zaproponować konkretne rozwiązania.

Źródło: motofaktor.pl