We wtorek niemiecki producent aut Mercedes-Benz podpisał umowę o zakupie 12 proc. akcji chińskiego koncernu samochodowego Beijing Automotive Group, planując rozwój na chińskim rynku.
Daimler jest pierwszym zachodnim koncernem motoryzacyjnym, który zostanie bezpośrednio udziałowcem chińskiego koncernu motoryzacyjnego. Do tej pory Chińczycy z reguły zawiązywali w branży motoryzacyjnej tylko spółki joint-venture z zagranicznymi partnerami.
Podpisana we wtorek umowa przewiduje też rozszerzenie współpracy Daimlera z Beijing Automotive Group (BAIC), która rozpoczęła się już przed dekadą. BAIC zwiększy z 50 do 51 proc. swoje udziały w spółce z Daimlerem, która produkuje samochody w Chinach, natomiast niemiecki koncern zwiększy z 50 do 51 proc. udziały w spółce z BAIC odpowiedzialnej za sprzedaż mercedesów na chińskim rynku.
W ten sposób Chińczycy przejmą kontrolę nad produkcją w ich kraju aut marki Mercedes-Benz, natomiast Niemcy wezmą odpowiedzialność za zwiększenie ich sprzedaży.
Z Chińczykami przeciw rodzimej konkurencji
BAIC to jeden z największych chińskich koncernów motoryzacyjnych. W zeszłym roku za bramy fabryk tej firmy wyjechało 1,7 mln samochodów. Od 2006 r. spółka BAIC i Daimlera produkuje też samochody osobowe i ciężarówki marki Mercedes-Benz, a w tym roku zaczęła także produkcję cztero- i sześciocylindrowych silników.
Daimler ma nadzieję, że dzięki rozszerzeniu współpracy z BAIC dogoni swoich rywali na chińskim rynku. Od stycznia do końca października tego roku koncern ze Stuttgartu sprzedał w Chinach 186, 3 tys. samochodów. To skromny wynik w porównaniu z Audi, które w tym samym czasie sprzedało Chińczykom 358,2 tys. samochodów, a także z BMW (317,8 tys. aut).
Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, qub, AP, Reuters