Czesi idą w gaz ze Scaniami. Ze Słupska

Kolejne autobusy marki Scania wyprodukowane w Słupsku trafiły na czeski rynek.
 
Tym razem szwedzki producent dostarczył nowe pojazdy dla Grupy Trandev, a konkretnie do oddziału na Morawie, blisko granicy w Hluczynie. Lokalną flotę wzmocniło tam 6 szt. trzyosiowych autobusów Scania Citywide LE 13,7 zasilanych CNG. Tym samym Czechy stają się coraz ważniejszym eksportowym rynkiem dla Scania Production Słupsk, co było już widać w zeszłym roku.
 
Kontynuacja współpracy
 
Grupa 3ČSAD (należąca do transportowego koncernu Trandev) od kilku lat konsekwentnie stawia na gazowe autobusy i na markę Scania. Potwierdza to dotychczasowa flota 26. autobusów Scania Citywide, która została poszerzona o kolejne 6 autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym.
 
Tym razem po raz pierwszy zakupiono trzyosiowe modele o długości 13,7m, które mogą przewozić aż do 113 pasażerów.
 
Przypomnijmy, że pierwsze dwa autobusy szwedzkiego pochodzenia napędzane na CNG zostały zakupione w grupie 3ČSAD w 2016 roku. Od tamtej pory przewoźnik rokrocznie wzbogaca swój park taborowy o kolejne pojazdy tego typu. Pojawiły się m.in. we Frydku-Mistku i przygranicznej Karwinie.
 
Szwedki na liniach
 
Obecnie w Hawierzowie eksploatują najwięcej autobusów marki Scania – jeśli weźmiemy pod uwagę sześć dostarczonych obecnie autobusów. Logo szwedzkiego producenta widnieje na 26.pojazdach, z których:
 
  • 4 niskopodłogowe Scania Citywide 12LF przeznaczone są do obsługi miejskich linii w Hawierzowie,
  • 14 niskopodłogowych Scania Citywide 12LF do transportu lokalnego;
  • 4 szt. niskowejściowych Scania Citywide Suburban 15 LE;
  • 6 szt. niskowejściowych Scania Citywide LE pojazdy o długości 13,7 m (6 szt.).
 
Zajezdnia we Frydku-Mistku, na ten moment eksploatuje 7. dwunastometrowych Citywide LF, które wykorzystywane są na liniach miejskich, natomiast w Karwinie jest tylko jeden 12-metrowa ‚Szwedka’ i łącznie osiem 15-metrowych Suburban LE wykorzystywanych do komunikacji międzymiastowej w ramach ODIS.
 
Wszystkie autobusy podmiejskie z przygranicznej Karwiny należą do rodziny podmiejskich – Suburban (podobnie jak dwa z czterech 15-metrowych samochodów w Hawierzowie), co oznacza, że mają klasyczną stalową konstrukcję i są produkowane zarówno w fabryce Scania w Finlandii, jak w Polsce. Te czeskie modele powstały w Słupsku, podobnie jak wszystkie pozostałe wersje Citywide’ów, które mają jeszcze konstrukcję aluminiową. Scania już ogłosiła, że planuje wycofać się z aluminium i planuje w przyszłości produkować wyłącznie szkielety ze stali nierdzewnej.
 
Trochę techniki
 
Dostarczone obecnie pojazdy Citywide LE o długości 13,7m pochodzą z polskiej fabryki (nie jest to wersja podmiejska) i zostały dostarczone na zlecenie CSAD Hawierzów do obsługi zadań w okręgu Hluczyna. Tutaj odbył się przetarg na obsługę linii transportu publicznego. Początkowo nie można było wybrać zwycięzcy, drugim razem był to opawski TQM, który wcześniej poniósł wątpliwą klęskę na swojej ojczyźnie (region Opawy). W przypadku regionu Hluczyńskiego – TQM nie podpisało jednak umowy, więc mimochodem podpisano umowy z drugim uczestnikiem zamówienia, którym był CSAD Hawierzów. Obecnie po fuzji firm transport obsługiwany jest od 15 czerwca 2020 r. przez Transdev (właściciel grupy 3ČSAD) w związku z wygaśnięciem pierwotnych umów.
 
Ze względu na charakter operacji w regionie Hluczyna nowe Scanie Citywide 13,7 mln LE są wykonane w wersji trzydrzwiowej w układzie 1-2-1, aby zapewnić szybszą wymianę pasażerów. Na pokład wejdzie 113 pasażerów, z czego 50. znajdzie miejsca siedzące (w tym 3 składane) i 63 stojące. Wyposażenie obejmuje ładowarki USB dla pasażerów, klimatyzację w przestrzeni pasażerskiej i kierowcy, bezprzewodowy internet poprzez router Wi-Fi. Napędzane są dziewięciolitrowym silnikiem gazowym Scania o mocy 320 KM, który sprzęgnięto z 12-biegową, automatyczną skrzynią biegów Scania Opticruise, która sprawdziła się jak widać w poprzednich zamawianych egzemplarzach u przewoźnika, umożliwia ona zarówno automatyczną jak i ręczną zmianę biegów.
 
Jako, że Scania była jedynym uczestnikiem przetargu to czeski przewoźnik zapłacił za sześć nowych autobusów CNG łącznie 39,9 mln CZK / 6,58 mln PLN netto za wszystkie pojazdy (6,65 mln CZK 1,097 mln PLN netto za autobus).
 
Nie tylko Scania
 
Drugą częścią przetargu 3ČSAD na nowe autobusy stanowiła dostawa 11 szt. autobusów o standardowej długości (również z napędem na CNG).
 
Zamówienia to udzielono jedynemu uczestnikowi grupie KAR, której udało się w tej części wygrać z ceną za wszystkie pojazdy rzędu 60.486 mln CZK / 9,98 mln PLN netto (5,49 mln CZK / 905 tys. PLN netto za autobus). Firma zaoferowała dostawę modeli Iveco Crossway LE Natural Power. Zakup łącznie 17 autobusów był współfinansowany przez UE.
 
Dodajmy, że do końca tego roku Scania powinna dostarczyć kolejne 6 autobusów do Hawierzowa, tym razem o długości 15 metrów.
 
W związku z faktem, że grupa 3ČSAD została kupiona przez Transdev w zeszłym roku, pojazdy charakteryzuje biała barwa i logo organizatora w czerwonych barwach zgodnie z życzeniami nowego właściciela przewoźnika (wcześniej typowy zielony kolor przeszedł już do przeszłości).

Źródło: www.infobus.pl