Chociaż wciąż nie brakuje opinii, że samochody hybrydowe to „ślepy zaułek motoryzacji”, trzeba przyznać, że z roku na rok ich sprzedaż przynosi coraz większe zyski.
Światowym potentatem w wykorzystaniu tej technologii do napędu aut pozostaje Toyota, której pierwszy światowy, hybrydowy model – Prius – trafił do sprzedaży w 1997 roku. Chociaż auto traktowano wówczas jak ekscentryczny popis możliwości japońskich konstruktorów, skierowany do niszowych klientów, samochód na dobre zmienił motoryzacyjne rynki. Japończycy poinformowali właśnie, że począwszy od debiutu pierwszej generacji Priusa, koncern dostarczył nabywcom już przeszło 6 mln aut z napędem hybrydowym! Za ponad połowę tego wyniku odpowiada właśnie Prius.
Trzeba przyznać, że Toyota po mistrzowsku zagospodarowała stworzony przez siebie segment rynku, mimo że początki nie były zbyt obiecujące. W 1998 roku, gdy debiutowała pierwsza generacja Priusa (pierwszy pełny kalendarzowy rok sprzedaży), na samochód zdecydowało się jedynie 17,6 tys. osób. Rok później sprzedaż zamknęła się poziomem 15,2 tys. egzemplarzy.
Prawdziwy skok zanotowano w połowie minionej dekady. W 2003 roku z salonów Toyoty na całym świecie wyjechało 53 tys. hybrydowych pojazdów. Rok 2004 zamknął się już liczbą przeszło 134 tysięcy sztuk! Kolejnym kamieniem milowym był rok 2009, gdy sprzedaż – po raz pierwszy w historii – przekroczyła pułap pół miliona pojazdów.
Rekordowe okazało się też być minione dwanaście miesięcy. Z salonów Toyoty na całym świecie wyjechało w zeszłym roku aż 1 279 415 pojazdów z napędem hybrydowym. Biorąc pod uwagę wynik z 2003 roku, w 10 lat sprzedaż zwiększyła się aż 24-kronie! Oznacza to, że Toyota sprzedaje rocznie na świecie więcej samochodów hybrydowych niż wynosi całkowita europejska sprzedaż takich koncernów, jak: Renault, GM czy Fiat!
W samej tylko Europie w minionym roku Japończycy sprzedali przeszło 153 tysiące aut hybrydowych. To więcej niż wynosi całkowita europejska sprzedaż Suzuki, Mazdy czy Hondy.
Obecnie, w ofercie koncernu Toyota znajdują się już 24 modele z napędem hybrydowym, które oferowane są klientom na 80 rynkach.
INTERIA.PL
Czytaj więcej na http://motoryzacja.interia.pl/samochody/producenci/news/coraz-lepsza-sprzedaz-aut-hybrydowych,1983674,320