Wznowiona na początku grudnia po wielomiesięcznej przerwie produkcja seryjna w szwedzkich zakładach Trollhattan wzbudziła duże zainteresowanie mediów. Jak na razie inwestor chce skoncentrować swoją uwagę przede wszystkim na obiecującym rynku w Chinach.
Wytwarzane w szwedzkiej fabryce samochody to egzemplarze bogato wyposażonego Saaba 9-3 Aero sedan, pod maską którego pracuje 2.0-litrowy silnik benzynowy turbo o mocy 220 KM. Od 10 grudnia na rynku szwedzkim rozpoczęto sprzedaż drogą internetową: ceny wynoszą 279 000 koron w wersji z przekładnią manualną lub 289 000 koron z automatem.
Klienci szwedzkiej marki, która obecnie należy do konsorcjum chińsko-japońskiego NEVS, mogą liczyć na wyjątkową obsługę, która obejmować będzie np. możliwość osobistego odwiedzenia fabryki w ramach odbioru zakupionego samochodu, a także obejrzenie kolekcji zebranej w Saab Car Museum.
Szacuje się, że w początkowym okresie linię montażową opuszczać będzie około 10 samochodów na tydzień. Później wolumen będzie stopniowo zwiększany zgodnie z popytem rynkowym.
Za serwis i sieć dystrybucji części zamiennych odpowiedzialna będzie spółka Orio AB, która wcześniej funkcjonowała pod nazwą Saab Automobile Parts AB. Wznowienie produkcji modelu 9-3 Aero sedan poprzedzone zostało nawiązaniem współpracy z około 400 firmami kooperującymi. W planach jest też nawiązanie współpracy z kolejnymi dostawcami, ponieważ spółka chce w przyszłości rozpocząć produkcję odmiany kabriolet oraz kombi.
Ważna informacja jest też taka, że wiosną przyszłego roku wylansowana zostanie wersja elektryczna bazująca na 9-3, przy czym pierwszym rynkiem zbytu będą Chiny. NEVS ma aktualnie zamówienie na pilotażową partię 200 takich samochodów, które trafią do Kraju Środka.
W jednym z wywiadów, przedstawiciel firmy powiedział, że wytwarzane w Szwecji samochody mogą pojawić się w sprzedaży również w innych krajach, jednak jest to jak na razie cel dosyć odległy i brak jest tutaj wiążących terminów.
Aktualnie NEVS zatrudnia około 600 pracowników. Na początku przyszłego roku spółka zamierza powiększyć załogę wraz ze stopionym rozszerzaniem działalności.
Autor: Rafał Żaglewski
IBRM Samar