BYD planuje zbudować swoją pierwszą europejską fabrykę samochodów na Węgrzech, co jest częścią nacisku chińskiej potęgi pojazdów elektrycznych, aby rzucić wyzwanie Tesli jako dominującemu producentowi samochodów zasilanych bateriami.
Fabryka w południowym mieście Szeged będzie produkować pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in na rynek europejski i stworzy tysiące miejsc pracy, poinformował w piątek (22 grudnia) BYD. Posunięcie to nastąpiło kilka miesięcy po tym, jak Bruksela ogłosiła dochodzenie w sprawie państwowych subsydiów dla chińskich producentów pojazdów elektrycznych i może pomóc BYD uniknąć wszelkich wynikających z tego ceł importowych.
Decyzja BYD kończy rok starań krajów europejskich, w tym Niemiec i Francji, w nadziei na pozyskanie inwestycji i zatrudnienia związanych z fabryką samochodów. Chińskie marki, takie jak BYD, SAIC Motor i Nio, rozwijają się w Europie, aby stać się mniej zależnymi od swojego rodzimego rynku, gdzie nadpodaż i wojna cenowa, którą Tesla rozpętała w ciągu ostatniego roku, odbijają się na zyskach.
Decyzja ta jest korzystna dla Węgier, które stały się jednym z wiodących europejskich hubów branży pojazdów elektrycznych, gdzie zakłady produkcyjne pomagają głównie niemieckim producentom samochodów, takim jak Mercedes-Benz Group, Volkswagen Audi, a ostatnio BMW, przejść z ery silników spalinowych.
Szacuje się, że w ciągu ostatnich pięciu lat kraj otrzymał 20 miliardów euro (29,2 miliarda dolarów) inwestycji związanych z pojazdami elektrycznymi, w tym fabrykę akumulatorów o wartości 7,3 miliarda euro, którą chińska firma Contemporary Amperex Technology Ltd buduje we wschodnim mieście Debreczyn. BYD produkuje już autobusy elektryczne w węgierskim mieście Komarom.
Węgry zapewnią subsydia dla elektrowni BYD, ale opublikują kwotę dopiero po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej – poinformował w oświadczeniu minister spraw zagranicznych Peter Szijjarto.
Źródło: www.businesstimes.com.sg