Chiński koncern BYD wybiera Węgry na swoją pierwszą europejską fabrykę samochodów elektrycznych

BYD planuje zbudować swoją pierwszą europejską fabrykę samochodów na Węgrzech, co jest częścią nacisku chińskiej potęgi pojazdów elektrycznych, aby rzucić wyzwanie Tesli jako dominującemu producentowi samochodów zasilanych bateriami.

Fabryka w południowym mieście Szeged będzie produkować pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in na rynek europejski i stworzy tysiące miejsc pracy, poinformował w piątek (22 grudnia) BYD. Posunięcie to nastąpiło kilka miesięcy po tym, jak Bruksela ogłosiła dochodzenie w sprawie państwowych subsydiów dla chińskich producentów pojazdów elektrycznych i może pomóc BYD uniknąć wszelkich wynikających z tego ceł importowych.

Decyzja BYD kończy rok starań krajów europejskich, w tym Niemiec i Francji, w nadziei na pozyskanie inwestycji i zatrudnienia związanych z fabryką samochodów. Chińskie marki, takie jak BYD, SAIC Motor i Nio, rozwijają się w Europie, aby stać się mniej zależnymi od swojego rodzimego rynku, gdzie nadpodaż i wojna cenowa, którą Tesla rozpętała w ciągu ostatniego roku, odbijają się na zyskach.

Decyzja ta jest korzystna dla Węgier, które stały się jednym z wiodących europejskich hubów branży pojazdów elektrycznych, gdzie zakłady produkcyjne pomagają głównie niemieckim producentom samochodów, takim jak Mercedes-Benz Group, Volkswagen Audi, a ostatnio BMW, przejść z ery silników spalinowych.

Szacuje się, że w ciągu ostatnich pięciu lat kraj otrzymał 20 miliardów euro (29,2 miliarda dolarów) inwestycji związanych z pojazdami elektrycznymi, w tym fabrykę akumulatorów o wartości 7,3 miliarda euro, którą chińska firma Contemporary Amperex Technology Ltd buduje we wschodnim mieście Debreczyn. BYD produkuje już autobusy elektryczne w węgierskim mieście Komarom.

Węgry zapewnią subsydia dla elektrowni BYD, ale opublikują kwotę dopiero po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej – poinformował w oświadczeniu minister spraw zagranicznych Peter Szijjarto.

Źródło: www.businesstimes.com.sg