Chińska bateria naładuje elektryczne auto w 10 minut!

Chińska firma CATL opracowała „niezwykłą” baterię, która może naładować samochód w 10 minut. Po tak krótkim ładowaniu zasięg auto ma wynosić 400 kilometrów.

Według raportu Międzynarodowej Agencji Energii (IEA), bateria „Shenxing” – oparta na technologii fosforanu litowo-żelazowego (LFP) – może zostać wprowadzona do pojazdów elektrycznych jeszcze w tym roku. Firma CALT prognozuje, że kolejna wersja baterii będzie w stanie przejechać ponad 900 kilometrów na pełnym naładowaniu.

Technologia akumulatorów ma ogromne znaczenie dla producentów pojazdów elektrycznych. Jedną z największych barier na drodze do zwiększenia sprzedaży pojazdów elektrycznych jest „lęk przed zasięgiem” wśród kierowców. Chodzi o obawy dotyczące utknięcia w martwym punkcie podczas długich podróży. Kolejnym obszarem wymagającym poprawy jest szybkość ładowania baterii.

Technologia katod LFP jest uważana za klucz do osiągnięcia postępu w obu tych obszarach. Pomaga usunąć martwą przestrzeń w akumulatorach, podwajając gęstość energii. Tym samym znacząco zwiększając zasięg, napędzanego taką baterią pojazdu.

Raport IEA punktuje, w jaki sposób Chiny zdominowały rynek akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Wszystko dzięki serii przełomowych odkryć w dziedzinie chemii akumulatorów. Chińskie znacznie wyprzedziły rywali z innych regionów świata. Raport nie pozostawia złudzeń, że jest to znaczący powód do niepokoju dla Zachodu.

W raporcie pojawiają się sygnały alarmowe dotyczące kontroli Chin pod względem dostaw krytycznych materiałów, takich jak lit, miedź, nikiel, kobalt, grafit i pierwiastki ziem rzadkich. Stwierdzono w nim, że w okresie do 2030 r. aż 75% prognozowanego wzrostu podaży tych materiałów będzie pochodzić od trzech największych producentów.

„Bezpieczny i zrównoważony dostęp do kluczowych dla przemysłu minerałów ma zasadnicze znaczenie dla płynnej i przystępnej cenowo transformacji w kierunku czystej energii. Światowy apetyt na technologie takie jak panele słoneczne, samochody elektryczne i baterie szybko rośnie. Nie możemy go zaspokoić bez stabilnych i stale zwiększających się dostaw kluczowych minerałów. Nowa analiza IEA uwydatnia, jak wiele jest do zrobienia, aby zapewnić stabilne i zdywersyfikowane dostawy” – powiedział dyrektor wykonawczy MAE Fatih Birol.

Źródło: evertiq.pl