Pomimo wspólnego rynku Unii Europejskiej ceny samochodów na Starym Kontynencie nadal są bardzo zróżnicowane. O tym, że Polska jest atrakcyjna cenowo dla naszych zachodnich sąsiadów, też wiadomo od dawna. Okazuje się jednak, że nie zawsze tak jest. Sprawdzamy, jakie są różnice w cenach przy aktualnym kursie euro i kto powinien się wybrać po nowy samochód do Berlina.
W naszym zestawieniu wzięliśmy pod uwagę wybrane auta dostępne w Polsce oraz w Niemczech. Podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów promocyjnych. Pomimo identycznych nazw wersji, ich wyposażenie w wielu przypadkach może się znacznie różnić między sobą. Podane ceny mają więc charakter orientacyjny i bazują na aktualnych cennikach dostępnych na oficjalnych stronach importerów. Ceny niemieckie zostały przeliczone na złotówki po kursie 1 EUR = 4,1 PLN.
1. Skoda Rapid
a) Skoda Rapid Active 1.2 75 KM
Polska – 47 950 PLN, Niemcy – 57 359 PLN, różnica 9 409 PLN,
b) Skoda Rapid Elegance 1.6 TDI 105 KM
Polska – 72 450 PLN, Niemcy – 90 856 PLN, różnica 18 406 PLN,
2. Volkswagen Golf
a) Volkswagen Golf 3d Trendline 1.2 TSI 86 KM
Polska – 59 990 PLN, Niemcy – 69 597 PLN, różnica 9 607 PLN,
b) Volkswagen Golf 3d Highline DSG 2.0 TDI 150 KM
Polska – 99 390 PLN, Niemcy – 118 182 PLN, różnica 18 792 PLN,
3. Dacia Duster
a) Dacia Duster Ambiance 1.6 105 KM 2WD
Polska – 45 300 PLN, Niemcy – 52 439 PLN, różnica 7 139 PLN,
b) Dacia Duster Laureate 1.5 dCi 110 KM 4WD
Polska – 66 500 PLN, Niemcy – 73 349 PLN, różnica 6 849 PLN,
4. Hyundai i30
a) Hyundai i30 Classic 1.4 100 KM
Polska – 56 900 PLN, Niemcy – 65 559 PLN, różnica 8 659 PLN,
b) Hyundai i30 Style 1.6 CRDi 110 KM
Polska – 80 400 PLN, Niemcy – 95 243 PLN, różnica 14 843 PLN,
5. Toyota Yaris
a) Toyota Yaris 5d 1.0 69 KM (wersja najtańsza)
Polska – 41 700 PLN, Niemcy – 50 819 PLN, różnica 9 119 PLN,
b) Toyota Yaris 5d Hybrid 1.5 100 KM
Polska – 66 100 PLN, Niemcy – 69 495 PLN, różnica 3 395 PLN,
6. Peugeot 208
a) Peugeot 208 5d Access 1.0 68 KM
Polska – 47 500 PLN, Niemcy – 50 635 PLN, różnica 3 135 PLN,
b) Peugeot 208 5d Allure 1.6 HDI 92 KM
Polska – 66 300 PLN, Niemcy – 77 285 PLN, różnica 10 985 PLN,
7. Renault Clio
a) Renault Clio 5d Expression 1.2 75 KM
Polska – 43 950 PLN, Niemcy – 52 480 PLN, różnica 8 530 PLN,
b) Renault Clio 5d Expression 1.5 dCi 75 KM
Polska – 52 850 PLN, Niemcy – 61 090 PLN, różnica 8 240 PLN,
8. Opel Insignia
a) Opel Insignia sedan Sport 1.6T 180 KM
Polska – 113 700 PLN, Niemcy – 135 997 PLN, różnica 22 297 PLN,
b) Opel Insignia sedan Sport 2.0 CDTI 195 KM 4×4
Polska – 138 600 PLN, Niemcy – 164 287 PLN, różnica 25 687 PLN,
9. Fiat 500
a) Fiat 500 Pop 1.2 69 KM
Polska – 44 000 PLN, Niemcy – 47 560 PLN, różnica 3 560 PLN,
b) Fiat 500 Lounge 1.4 100 KM
Polska – 60 000 PLN, Niemcy – 63 960 PLN, różnica 3 960 PLN,
10. Kia Picanto
a) Kia Picanto 3d 1.0 69 KM (wersja najtańsza)
Polska – 30 490 PLN, Niemcy – 36 859 PLN, różnica 6 369 PLN,
b) Kia Picanto 5d 1.0 69 KM (wersja najdroższa)
Polska – 40 490 PLN, Niemcy – 50 799 PLN, różnica 10 309 PLN,
Jak widać, w przypadku modeli popularnych, ceny w Polsce są znacznie niższe niż w Niemczech. Sytuacja zmienia się jednak, jeżeli pod uwagę weźmiemy drogie samochody klasy Premium.
1. Porsche 911 Carrera 3.4 350 KM
Polska – 104 382 EUR, Niemcy – 88 037 EUR, różnica 16 345 EUR,
2. BMW X6 xDrive30d
Polska – 299 900 PLN, Niemcy – 255 020 PLN, różnica 44 880 PLN,
3. Audi A6 2.0 TDI 177 KM
Polska – 169 000 PLN, Niemcy – 159 490 PLN, różnica 9 510 PLN,
Powyższe przykłady to tyko ułamek rynku, ale pokazują dlaczego Niemcy tak chętnie przyjeżdżają do nas na zakupy, a bogatsi Polacy szukają okazji za granicą. Najgorsze jest to, że znaczna część samochodów z rynku niemieckiego i tak trafia (lub trafi w przyszłości) na polski rynek, ale już jako samochody używane, wiele z nich w postaci powypadkowego złomu.
Źródła, Producenci i importerzy
IBRM Samar, Autor Michał Hadyś