Realizacja wodorowej strategii PKN ORLEN nabiera tempa. Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej, wytwarzając i dostarczając zero- i niskoemisyjny wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu. Naszą ambicją jest wdrażanie rozwiązań opartych na zaawansowanych i przyjaznych środowisku technologiach. To jeden z obszarów dla dywersyfikacji przychodów budowanej przez nas multienergetycznej firmy. Zdecydowane wejście na rynek wodoru i umacnianie pozycji lidera przez PKN ORLEN jest efektem naszej wizji transformacji energetycznej, którą od kilku lat konsekwentnie realizujemy. Tylko silny, duży koncern ma potencjał do tego, żeby jednocześnie gwarantować bezpieczeństwo energetyczne kraju i wdrażać najnowocześniejsze technologie na poziomie europejskim – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Nowe stacje wodorowe PKN Orlen w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach mają zostać zbudowane dzięki wsparciu finansowemu z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”, a stacje w Poznaniu i Katowicach dodatkowo otrzymały dofinansowanie z unijnego programu CEF Transport Blending Facility w ramach projektu „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland (Phase I)”. Uruchomienie stacji w Katowicach i Poznaniu planowane jest w drugiej połowie 2023 r., a w Wałbrzychu z początkiem 2025 r.
Z kolei we wrześniu br. PKN Orlen otrzymał decyzję o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w kwocie ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility na budowę ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Mają być oddane do użytku w połowie 2025 roku, ogólnodostępne i czynne całą dobę i przystosowane do zasilania autobusów komunikacji publicznej, ale wodór mają tankować również samochody osobowe, a docelowo także pojazdy ciężarowe.
Zgodnie ze strategią wodorową Grupy Orlen do 2030 roku, w Europie centralnej ma powstać ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego (w Polsce takich stacji będzie ok. 57, w Czechach 28, a na Słowacji 26). Dostawy wodoru na stacje mają być możliwe dzięki wybudowaniu do 2030 roku europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Do 2030 roku Grupa Orlen na inwestycje w wodór ma przeznaczyć ok. 7,4 mld zł.
Przygotowany przez PKN Orlen projekt „Hydrogen Eagle” ma pozwolić na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do produkcji i dystrybucji nisko- i zeroemisyjnego wodoru. Projekt ten wpisuje się w międzynarodową mapę inicjatyw i jest nieodzownym elementem budowy wodorowych korytarzy transportowych Północ-Południe oraz Wschód-Zachód. W ramach IPCEI powstała m.in. inicjatywa budowy transgranicznych korytarzy umożliwiających swobodny wodorowy transport kołowy i kolejowy. Polska ze względu na swoje położenie odgrywa tu kluczową rolę.
Źródło: www.motofaktor.pl