Podczas zakończonych niedawno Międzynarodowych Targów Dostawców (IZB) w Wolfsburgu w Niemczech, BASF zaprezentował materiały i rozwiązania funkcjonalne na potrzeby przyszłej mobilności. Rzecz dotyczyła produktów do realizacji lekkich konstrukcji, elektromobilności, projektowania i środowiska.
Jedną z możliwości redukcji ciężaru samochodów jest zastosowanie efektywnych lekkich materiałów. W postaci Ultracom BASF proponuje zintegrowany system, który pomaga przy projektowaniu elementów konstrukcyjnych samochodu z termoplastycznych kompozytów, przy zachowaniu kompromisu między kosztem i masą. Ultracom to trzy elementy: wzmacniane włóknami półprodukty ciągłe (laminaty i taśmy), mieszanki do celów formowania wtryskowego, jak również usługi techniczne, w tym projektowanie części, symulacje, produkcja i testowanie części.
BASF zaproezentował w Wolfsburgu technologie, które mają ograniczać zużycie paliwa i oszczędzać zasoby. Np. nowa metoda bilansu masy umożliwia oszczędzanie surowców kopalnych dzięki zastąpieniu ich zasobami odnawialnymi na początku procesu produkcji. Dzięki procesowi, który posiada niezależny certyfikat, określonemu produktowi końcowemu użytemu do produkcji pojazdu można przypisać określony udział surowców odnawialnych. Działanie produktu ma być takie samo przy oszczędności zasobów kopalnych i obniżeniu emisji gazów cieplarnianych.
PremAir to kolejna technologia służąca poprawie jakości powietrza. To specjalne konwertery katalityczne, które przekształcają ozon w warstwie przyziemnej w tlen. Zainstalowano je już w ponad 3 mln pojazdów na całym świecie.
BASF inwestuje w rozwój materiałów do produkcji katod i elektrolitów do akumulatorów litowo-jonowych. Mają one kluczowy wpływ na gęstość energii i koszty, a tym samym na ogólną wydajność akumulatora. Firma tworzy również technologie, które mają poprawić efektywność energetyczną pojazdów elektrycznych i zwiększyć zasięg zapewniany przez akumulatory. Opracowana ostatnio folia odbijająca promieniowanie w zakresie bliskiej podczerwieni ma umożliwiać redukcję nasłonecznienia przez okna w samochodzie do 40%. W ten sposób można ograniczyć gromadzenie się ciepła we wnętrzu pojazdu w lecie i tym samym zużycie energii przez system klimatyzacji.
Jeśli chodzi o wnętrze, BASF proponuje valure – specjalną technologię nakładania powłok. Umożliwia ona wykonanie we wnętrzu samochodu miękkich w dotyku powierzchni z prawie nieograniczonymi opcjami projektowymi i kombinacjami materiałów, przy zastosowaniu elastycznych podłoży, takich jak skóra.
Przemysł samochodowy to jedna z kluczowych branż klientów BASF. W 2013 r. sprzedaż BASF na rzecz przemysłu samochodowego wyniosła łącznie 9,3 mld euro, co stanowiło ok. 13% przychodów ze sprzedaży Grupy. Asortyment produktów obejmuje np. techniczne tworzywa sztuczne, pianki poliuretanowe i specjalne, powłoki, pigmenty, katalizatory, dodatki do paliw, płyny chłodnicze, płyny hamulcowe, jak również materiały do produkcji akumulatorów. BASF ściśle współpracuje z klientami z całego świata poprzez sieć obejmującą Europę, region Azji i Pacyfiku, Amerykę Północną i Południową, jak również Afrykę.
źródło: BASF
AUTOR: WNP.PL (AG)