Superkomputer Nvidia Drive PX przetwarza dane, dostarczane m.in. przez kamery i radary zamontowane na pojeździe. Technologia sztucznej inteligencji umożliwia samochodowi obserwację i rozumienie otoczenia oraz wspomaga jego właściwe reakcje, dzięki którym auto może się bezpiecznie poruszać bez udziału kierowcy.
Za prace Toyoty nad samochodami autonomicznymi odpowiada powołana w 2016 roku spółka badawcza Toyota Research Institute, która ściśle współpracuje z renomowanymi uczelniami w USA, w tym z Massachusetts Institute of Technology (MIT) oraz z Uniwersytetem Stanforda. Toyota równolegle prowadzi badania w dwóch kierunkach – w dziedzinie w pełni autonomicznych samochodów oraz częściowo autonomicznych systemów wspomagających kierowców w bezpiecznej jeździe (tzw. guardian angel). Jednocześnie Toyota zajmuje się adaptacją technologii z samoprowadzących się pojazdów do robotów domowych. Japoński koncern przeznaczył na rozwój Toyota Research Institute miliard dolarów w ciągu 5 lat. CEO firmy badawczej TRI, a także głównym doradcą technicznym Toyoty, jest dr Gill Pratt, specjalista w dziedzinie robotyki i sztucznej inteligencji oraz były wykładowca MIT.